دسته‌بندی نشده

برنامه‌های طولانی‌مدت راهکار جان‌بخشی به بازار بورس

پس از روزهای کم‌رمقی که بورس در هفته پایانی خردادماه تجربه کرد، خروج پول حقیقی را می توان مهمترین رخداد این هفته در بازار سهام دانست.

این هفته بورس وضعیت نسبتا متعادلی داشت، شاخص‌ها نه افت زیادی داشتند نه رشد قابل توجهی. تنها نکته این بود که نمادهای کوچک نسبت به شاخص سازها با اقبال بیشتری مواجه بودند.

تفاوت وضعیت شاخص ها نشان می دهد شاخص سازها همچنان با فشار فروش مواجه هستند که منجر به افت شاخص کل شده است. اما نمادهای کوچک بازار که به طور چرخشی مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرند، فعلا وضعی نسبتا مثبتی دارند.

حرکت بازار سرمایه مطابق تحلیل تکنیکال شاخص

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کم‌جانی دادوستدها آن هم در روزهایی که شاهد داغ شدن تنور مجامع بورسی هستیم، چندان خوشایند نیست. ارزش معاملات خرد سهام در این هفته نیز نسبت به هفته گذشته باز هم کاهش یافت.

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند آینده بازار سهام گفت: در دو سال گذشته، بازار سرمایه ایران نسبت به بازارهای دیگر کوچک‌تر شده و ضمن کاهش مشارکت سرمایه‌گذاران، توسعه نیز پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: در سال ۷۸ بازار سرمایه با معیار ارزش‌یابی کنترل می‌شد؛ اما در حال حاضر صندوق‌های بازارگردانی نیز با معیار ارزش‌یابی کنترل نمی‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت در بازار سرمایه حضور دارد و بازار را مطابق با همان نمودار تکنیکالی که در اختیار بسیاری قرار دارد، جلو می‌برد.

دانشی تصریح کرد: مسئولان در حرف از حمایت از سهامداران با نگاه بلندمدت صحبت می کنند، اما تمام ابزارهای موجود در بازار در خدمت نگاه کوتاه‌مدت به بازار سهام و سهامداران است. مثلا اعطای مجوز یکساله به سبدگردان ها یا پرداخت اعتبار به گردش حساب مشتریان توسط کارگزاری ها، از جمله موضوعاتی است که نگاه کوتاه مدت را به بازار تزریق می کند.

افت شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در روز شنبه با رشد 706 واحدی روبرو شد و در روز یکشنبه 19 هزار و 896 واحد افت کرد. این شاخص در روز دوشنبه بازهم تغییر جهت داد و 310 واحد بالاتر آمد و در روز سه شنبه سه هزار و 721 واحد افزایش یافت و در نهایت در روز چهارشنبه نیز 6 هزار و 946 واحد رشد را تجربه کرد.

شاخص کل بورس  در هفته پایانی خردادماه، در نهایت 8 هزار و 213 واحد افت کرد تا به سطح 2 میلیون و 173 هزار و 893 واحدی برسد. شاخص کل در این هفته بازدهی منفی 4 دهم درصدی را برای سهامداران به همراه داشت.

حرکت شاخص کل هموزن بر خلاف شاخص کل

شاخص کل هموزن بورس در هفته پایانی خرداد روندی کاملا متفاوت نسبت به شاخص کل داشت. این شاخص هفته را با رشد دو هزار و 296 واحدی آغاز کرد و در روز یکشنبه شبیه شاخص کل 11 هزار و یک واحد افت کرد. روزهای دوشنبه و سه شنبه این شاخص رشد پنج هزار و 347 واحدی و 859 واحدی داشت. روز چهارشنبه نیز شاخص کل هموزن افزایش هفت هزار و 269 واحدی را برای سهامداران به همراه آورد.

شاخص کل هموزن در پایان هفته اخیر چهار هزار و 770 واحد رشد کرد و به سطح 746 هزار و 134 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 64 صدم درصد بوده است.

نکته مهم درباره ارزش معاملات بازار سهام

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته تقریبا کمتر بود. البته افت ارزش معاملات میزان قابل توجهی نیست و باید این نکته را هم در نظر گرفت که چند نماد بزرگ و پرمعامله بازار در دو روز پایانی معاملات هفته متوقف بودند که دلیل توقف آن ها، برگزاری مجمع عادی سالیانه بود.

میانگین ارزش کل معاملات در بازار سرمایه در هفته پایانی خردادماه 71 هزارو 629 میلیارد تومان بود که با افت 6 درصدی مواجه بوده است.

میانگین ارزش معاملات خرد نیز هفت هزار و 179 میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفته پیش از آن 10 درصد کاهش داشته است.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در 5 روز معاملاتی این هفته تنها روز شنبه بود که حقیقی ها حدود 126 میلیارد تومان پول وارد بازار کردند. در مابقی روزها پول حقیقی ها از بازار خارج شد.

روز دوشنبه با 487 میلیارد تومان خروج پول، بیشترین رقم از بازار خارج شد. یکشنبه هم 460 میلیارد تومان خروج پول اتفاق افتاد. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم به ترتیب 60 و 178 میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفت.

به طور کلی در این هفته خروج پول از بازار ثبت شد؛ اما رقم خروج پول نسبت به هفته های گذشته با کاهش 17 درصدی روبرو شد.

بالا رفتن قدرت خریداران بازار سهام

قدرت خریداران حقیقی در هفته جاری بهتر از هفته گذشته بود. طی 5 روز معاملاتی این هفته تنها در روز یکشنبه فروشندگان حقیقی قدرت بیشتری نسبت به خریداران حقیقی داشتند. در این روز شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.95 را ثبت کرد.

در روز شنبه هم شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 1.11 را ثبت کرد. در روزهای دوشنبه و سه شنبه این شاخص عدد مشابه 1.17 را به ثبت رساند. روز چهارشنبه هم شاخص بالاترین رقم خود را ثبت کرد که عدد آن 1.27 بود.

 

 

لینک کوتاه:                https://fesadsetiz.ir/pnvr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا