مبارزه با فسادنشست های تخصصیویژه

برگزاری نخستین نشست منطقه ای قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در غرب کشور

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی با مبارزه با مفاسد اقتصادی دکتر داوود گودرزی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در این نشست یک روزه ضمن ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت این قرارگاه برنامه‌های آتی را برای اعضای این قرارگاه و شرکت کنندگان در این نشست تبیین کرد.

اضلاع ایجاد فساد در کشور

دکتر گودرزی در این همایش اظهار کرد : سه ضلع در کشور وجود دارد که مناسباتشان با هم منجر به ایجاد فساد می شود .

ایشان افزود : یک بخش خصوصی در کشور وجود دارد که دنبال فعالیت اقتصادی است و لزوما به دنبال فساد نیست و ضلع دوم بدنه دولتی و هر کسی که خدمتی در دست دارد، است . هنگام مراودات بین آن ها ممکن از مناسبات غلط بین دو ضلع شکل بگیرد.

فساد یعنی رفتار غیرقانونی و استفاده غیر قانونی از اختیارات یک مدیر

وی افزود : ضلع سوم که ضلع نظارتی ،امنیتی و قضایی است اگر به مناسبات آن دو ضلع نظارت دقیق نداشته باشد ممکن است بستر فساد شکل می گیرد .

گودرزی عنوان کرد : فساد یعنی رفتار غیرقانونی و استفاده غیر قانونی از اختیارات یک مدیر دولتی که شامل تعارض منافع، امضای طلایی و… می شود
خاصیت فساد شیوع آن است، لذا برای مبارزه با فساد باید طرح و برنامه وجود داشته باشد .

وی تاکید کرد : در گام نخست می خواهیم در عین وجود مشکلات یک جبهه منظم و هماهنگ تشکیل دهیم و تمامی گروه ها و افراد باید در این راستا پای کار بیایند . جریان علمی و نخبگی ، مطالبه گران از جمله خبرنگاران و فعالان مجازی ، ائمه جمعه و جماعات می توانند در این مسیر تاثیر گذار باشند .

ضرورت پاسخگو کردن مدیران برای مبارزه با فساد

گودرزی خاطر نشان کرد : مسأله دیگر (( فرآیند مدیریت در کشور)) است . افراد بین ادارات و دستگاه ها به عنوان مدیر جا به جا می شوند و در مقام پاسخگویی قرار نمی گیرند لذا باید مدیران را پاسخگو کنیم تا بسیاری از مسائل کشور حل شود و پاسخگویی را از خود آغاز کنیم .

وی ادامه داد : اگر بتوانیم مدیران را پاسخگو کنیم حدود ۸۰ درصد مشکلات کشور حل می شود .

گودرزی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی نیز خواست مطالبه گری کنند و مدیران را وادار به پاسخگویی نمایند .

این مقام مسئول ادامه داد : جعل ، تبانی و رشوه بر اساس بررسی ها بیشترین جرائم را در فرایند اداری به خود اختصاص دادند که با حذف کاغذ این جرائم کاهش می یابد . الکترونیکی کردن و کاهش نقش انسان در مبادلات تجاری و اداری از این حیث دارای اهمیت است .

گودرزی در بخش دیگری از سخنانش شفافیت ، رفع مشکل تعارض منافع و نظارت جدی را در پیشگیری از وقوع فساد موثر دانست و گفت : این موضوعات در همه بخش ها باید به صورت جدی دنبال گردد تا از این طریق از شکل گیری فساد جلوگیری شود .

فسادباعث کاهش اعتماد عمومی و پایین آوردن سرمایه های اجتماعی

گودرزی بر همراهی سیستم آموزشی کشور نیز در راه پیشگیری از فساد تاکید کرده و گفت : سیستم آموزشی ما باید نسلی با صداقت ، ساده زیست ، فساد ستیز ، دارای عرق ملی و اهل کار و مجاهدت پرورش دهد .

وی یادآور شد که فساد در کشور باعث کاهش اعتماد عمومی و پایین آوردن سرمایه های اجتماعی شده است و افزود : مبارزه با فساد به مطالبه جدی مردم تبدیل شده است .
در پایان این نشست که با حضور مسئولین استانی برگزار شد با حکم داود گودرزی دبیران قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی استان های کرمانشاه،لرستان،کردستان،همدان و ایلام معارفه شدند.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                            https://fesadsetiz.ir/8mqd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا