اخبارمبارزه با فسادویژه

شفافیت در حد بحث باقی مانده است/ باید به گلوگاه‌های فساد جدی‌تر بپردازیم

گودرزی در گفتگو با خبرگزاری «دانشجو»:  شفافیت در حد بحث باقی مانده است/ باید به گلوگاه‌های فساد جدی‌تر بپردازیم

داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون اقدامات قرارگاه مبارزه با فساد اقتصادی اظهار داشت: راجع به موضوع فساد را که دغدغه عمومی مردم و مسئولین است، چند نکته را می‌شود مورد بحث قرار داد. نکته اول این که اگر قرار باشد در کشور اقدامات اصلاحی صورت بگیرد و ما در همه حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی سیاسی بر مشکلات فائق بیاییم، یکی از موانع اصلی این مسئله فساد است. متاسفانه مبارزه خوبی با آن نشده است و خاصیت فساد هم شیوع و گسترش است. متأسفانه در جا‌های مختلف کشور اگر شما نگاه کنید ردپای جریان فساد را می‌بینید.

وی در ادامه گفت: لذا چه دولت و مجلس، چه جریان دانشجویی و رسانه‌ای و هر کس که دل او برای کشور می‌سوزد، حتماً و حتماً باید مسئله کاهش فساد و مبارزه با فساد را در اولویت بگذارد و به سهم خودش نقشی را ایفا بکند. پس نکته اول این است که اگر یک عزم جدی و عمومی شکل نگیرد و همه ما برای جلوگیری از فساد هم قسم و هم پیمان و هم داستان نشویم، معلوم نیست که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود: همین حالا نیز یک بخشی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را به واسطه همین جریان فساد از دست داده ایم. اقدامات خوبی انجام شده است ولی نسبت آن چیزی که باید انجام شود و نسبت به آن چیزی که مقام معظم رهبری تذکر دادند و خواستند و انتظار داشتند عقبیم.

گودرزی بیان داشت: اگر کسی فکر کند که من می‌روم جریان‌های تربیتی و فرهنگی را راه می‌اندازم و جریان‌های اقتصادی را درست می‌کنم با فساد کاری نداشته باشید، نمی‌شود. فساد همه جا رفته است و حیاط خلوت‌ها و خلاء‌ها را پیدا کرده است خلق‌ها را پیدا کرده است و دارد کارد خودش را انجام می‌دهد. بخشی از این به هم ریختگی ها، گرانی‌ها و موضوع ارز که هر چند وقت یک بار مطرح می‌شود، برای همین است که جریان فساد راهش را پیدا کره است.

وی افزود: نکته دوم این است که اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه بکنیم باید راه و روشمان را اصلاح کنیم. اینکه ما بایستیم تا یک عده ببرند و ما بگوییم که بابک زنجانی و مهدی هاشمی و یا عرضه چای دبش را بگیرید روش نیست. ما امکانات و برخی زیر ساخت‌های قانونی را هم داریم. ما باید جلوی فساد را بگیریم. این روش و راه درست است که امکان وقوع فساد را کم کنیم و از بین ببریم. باید کاری کنیم که کارمندان و مدیران ما در دستگاه‌های مختلف نتوانند فساد کنند و اگر فساد کردن به سرعت شناسایی کنیم و اگر شناسایی کردیم به سرعت برخورد کنیم. هر سه این‌ها مسئله است. یعنی اگر کسی می‌گوید من میخواهم با فساد مبارزه کنم، باید در رابطه با این سه مورد توضیح بدهد که چگونه می‌خواهد زمینه را کم کند، یا سریعا پیگیری کند.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم این سه گانه را روی ریل درست بیندازیم، نقش اصلی و اولیه را مجلس دارد. در تمام موضوعات کشور، ریل‌گذاری و قانون‌گذاری و قاعده گذاری با مجلس است. اگر قرار است ما شفافیت باشد و تعارض منافع نباشد و اگر قرار است نظارت‌ها درست شود، مجلس باید قوانین را اصلاح و یا تثبیت کند.

گودرزی گفت: نقشه دوم با دولت است. عمده این اتفاقات در دولت رقم می‌خورد چراکه پول و امکانات در دولت است؛ و نقش سپاه و قوه قضاییه است که ته خط بایستد. آنجایی که برخورد سریع و قاطع می‌خواهیم که اطاله دادرسی نداشته باشیم تا فرآیند قضایی ما فرآیند بازدارنده‌ای باشد. یعنی کسی که می‌خواهد فساد کند، بترسد.

ایشان اذعان داشت: حالا اگر قرار شد که ما این‌گونه به جنگ فساد برویم و این‌گونه با فساد مبارزه کنیم تا این سه‌گانه را بتوانیم محقق کنیم؛ یک گلوگاه‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها جدی‌تر از موضوعات دیگر بپردازیم و برایشان راه حل پیدا کنیم. باید مراقب باشیم این‌ها در گفتگو، لفظ و بیانیه باقی نماند و پیاده شود.

وی در ادامه گفت: هر کدام از این مثال‌ها بحث مفصل تری دارد. برای مثال در اولین مثال که شفافیت بود، مدیران ما باید در یک اتاق شیشه‌ای رفت و آمد بکنند و شفافیت حداکثری بشود. یک بخشی از این شفافیت برای مردم و بخش دیگر برای دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های نظارتی باشد. چون زمانی که درباره شفافیت می‌گوییم، یعنی اینکه چه چیزی را، چگونه و برای چه کسی می‌خواهیم شفاف کنیم. جریان حاکمیت باید از دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های نظارتی به تناسب مأموریت خودشان و وظیفه‌شان در جریان این مبادلات پول و کالا باشند.

شفافیت یکی از بحث‌های جدی است که در حد بحث باقی مانده است.

وی بیان داشت: موضوع دوم مسئله تعارض منافع است. اگر من در یک مجموعه کار می‌کنم، منافع شخصی و منافع عمومی دارم و همیشه در تعارض هستم. سیستم باید کاری بکند که من نتوانم منفعت شخصی را انتخاب کنم. یعنی من مدیر را محدود کند که به این کار رفع تعارض منافع می‌گویند.

گودرزی گفت: نکته سوم بحث نظارت‌ها است. نظارت‌های ما انسان محور و حداقلی هستند. دستگاه‌های نظارتی زیاد داریم که وظیفه نظارت را دارند؛ اما با این حال همچنان جریان فساد دارد کار خود را انجام می‌دهد. معلوم است که ما مسئله نظارت را باید از نو طراحی کنیم.

ایشان تصریح کرد: مسئله چهارم فرآیند‌های قضایی است. دستگاه قضایی باید خودش را درست کند تا با برخورد قاطع و سریع این بازدارندگی را ایجاد کند. نکته بعد مسئله الکترونیکی کردن کل امور است که در کنار مسئله شفافیت با هم کمک می‌کنند. نقش انسان و کاغذ را باید تا جایی که ممکن است کم کنیم تا بتوانیم امکان جعل، رشوه و تبانی را از بین ببریم.

وی افزود: خود قانون گذاری و قاعده گذاری در کشور ایراد دارد. ما قانون را بد، ضعیف و زیاد می‌نویسیم؛ که تمام این‌ها مربوط به مجلس است.

گودرزی گفت: در نهایت هم موضوعات فرهنگی-تربیتی ماست. جریان فرهنگی و تربیتی کشور (چه حاکمیتی و چه مردمی) باید به این سؤال جواب بدهند که نوجوان و جوون ما که فارغ‌التحصیل می‌شود چه روحیه‌ای دارد؟ چقدر مردم و کشورش را دوست دارد؟ چقدر ساده زیست و چقدر فساد ستیز است؟ این‌ها کار‌های دراز مدتی است، ولی از همه این‌ها مهم‌تر است.

وی افزود: لذا تمام این‌ها روی هم یک بسته است. اگر هرکدام از آن‌ها را انجام بدهیم بخشی از فساد را کم می‌کند. ولی زمانی موفق می‌شویم که همه این‌ها را با هم انجام بدهیم. در یک بازه چند ساله اگر دولت و مجلس و قوه قضاییه و دستگاه‌های دیگر و نهاد‌های مردمی پای این حرف بایستیم، ظرف چندسال اوضاع خیلی بهتر خواهد شد.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: ما در قرارگاه دو کار را وسط گذاشته ایم. یکی اینکه حرف و گفتمان مبارزه با فساد را تا جایی که ممکن است در کشور ساری و جاری کنیم و ذهن نخبگان، مردم و مسئولین را بیاریم روی این موضوع که اگر می‌خواهید فساد در کشور نباشد، این حرف‌ها باید محقق شود. کار دوم هم این است که ما همه کسانی که دلشان برای این کشور می‌سوزد را کنار هم بیاوریم و جبهه منسجم، مستمر و هوشمند مبارزه با فساد را در کشور شکل دهیم.

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/a3vw

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا