اخبار

دولت سیزدهم به وعده های خود برای بهبود بورس عمل نکرد

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی , بهنام صمدی فعال بازار سرمایه  با اشاره به ریزش‌های پی در پی چند ماه اخیر بازار سرمایه گفت: چند ماه اخیر شاهد ریزش و منفی بودن اکثر نماد‌های اقتصادی هستیم، وضعیت امروز بورس مربوط به اقتصاد کلان کشور و نتیجه اقداماتی است که دولت برای رفع کسری بودجه خود انجام داده است.

 

صمدی در خصوص ارزش دلاری بازار سرمایه به نسبت قبل گفت: ابتدای شروع دولت سیزدهم ارزش دلاری بازار سرمایه ۲۲۰ میلیارد دلار بود اما امروز این عدد به ۱۴۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و شاخص کل در مرز ۲ میلیون چهارصد واحد قرار گرفته است.

 

وی افزود: حال و روز بازار سرمایه حاکی از آن است که دولت ارزشی برای بورس و سهامداران قائل نیست و اولویتی در این زمینه ندارد.

 

وی افزود: مجموع تصمیماتی که از ابتدای سال تاکنون گرفته شد از جمله اصلاح نرخ خوراک در نهایت تاثیر خود را در بازار سرمایه گذاشته و منجر به خروج نقدینگی از بورس شده است
.
این فعال بازار سرمایه در خصوص اقدامات و حمایت‌های سازمان بورس گفت: سازمان بورس باید مدافع سرمایه سهامداران باشد اما در اتفاقات اخیر هیچ واکنشی در راستای حمایت از سهامداران خرد انجام نداده، تنها یک نامه نگاری ساده به وزیر اقتصاد انجام دادند که هیچ اثری نداشت.

 

وی افزود: در تمامی این اتفاقات علاوه بر دولت سازمان بورس مقصر بوده چرا که هیچگونه اقدامی برای بهتر شدن وضع موجود انجام نداده است، در نهایت ما شاهد از بین رفتن سرمایه گذاران هستیم.

 

وی افزود: به تازگی در خصوص دست کاری کردن قیمت روی تابلو بورس جرائمی مشخص شده که با اعتراضات اهالی بازار همراه بوده و کارشناسان معتقدند یکی از عواملی است که باعث عقب نشینی بازار شده است.

 

صمدی با اشاره به وعده‌های دولت برای بهبود وضع بازار سرمایه گفت: متاسفانه دولت برخلاف وعده‌های خودش اقدامی برای بهبود وضع موجود انجام نداده و بازار سرمایه به حال خودش رها شده، در این شرایط اگر سهامداران نقدینگی خود را به جای خرید سهام در بازار‌های دیگری به کار می‌گرفتند حداقل اصل سرمایه آنها حفظ می‌شد.

 

وی افزود: بساری از سرمایه گذاران از چنین وضعیتی خسته شده‌اند و عطای بازار را به لقایش بخشیده‌اند در صورتی که این اتفاق اصلا برای اقتصاد ایران نفعی ندارد.

قیمت گذاری دستوری هیچ کمکی به صنایع و بازار سرمایه نمی‌کند

تمامی دولتمردان بر این باور هستند که قیمت گذاری دستوری کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند و باعث ایجاد رانت و هدر رفت سرمایه ملی می‌شود همچنین اثرات آن را در بخش‌های مختلف شاهد هستیم از جمله صنعت خودرو که بیش از صد هزار میلیارد تومان زیان انباشه به همراه دارد.

 

وی افزود: دولت اگر به دنبال جانی تازه برای صنایع و بازار سرمایه است یک بار برای همیشه باید از سیاست قیمت گذاری دستوری عقب نشینی کند.

 

این فعال بازار سرمایه با اشاره به دیگر اقدامات لازم برای برون رفت از شرایط کنونی گفت: در واقع نرخ بهره ۳۰ درصدی عدد بالایی است و در حال ضربه زدن به بازار سرمایه و صنایع مختلف است.

 

وی افزود: تا زمانی که اصلاحی در سیاست‌های دولت برای حمایت از سهامداران صورت نگیرد نمی‌توان امیدی به بازگشت آن‌ها داشت.

 

وی در پایان گفت: از لحاظ تکنیکال بورس در بهترین وضع خود برای خرید قرار دارد چرا که در پایه‌ترین قیمت خود قرار گرفته اما سهامداران هیچ امیدی نسبت به آینده ندارند، اگر دولت بتواند اعتماد سازی دوباره ایجاد کند وضعیت بازار بهتر خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/cvt3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا