بوشهرمبارزه با فساد

بوشهر رکورددار تخلفات شهرداری‌ها در کشور/ آماری عجیب از بازداشت اعضای شورای شهرها

خبرگزاری فارس- بوشهر: یکی از ارگان‌هایی که در این چند ساله با حواشی زیادی همراه بوده، شهرداری‌ها هستند؛ فساد مالی، رشوه و رانت‌خواری طی سال‌های اخیر در بعضی از شهرداری‌ها کشور که گاهی با همدستی برخی اعضای شورا همراه بوده چنان دیوار بی‌اعتمادی را میان مردم و این دو نهاد مدیریت شهری بالا برده که کمتر حرفی در باره راه برون‌رفت از این معضل بنیان‌برانداز شنیده می‌شود.

با شروع دوران ریاست سید ابراهیم رئیسی در اسفند ۱۳۹۷ بر منصب ریاست عدلیه در تمامی ابعاد قوه قضائیه تحولی به وجود آمد و باید این تاریخ را به‌مثابه آغاز دستگیری‌های سراسری مفسدین در شوراها و شهرداری‌های سراسر کشور حساب کرد.

در همین راستا علیرضا احمدی رئیس شورای‌عالی استان‌ها در گفتگو با خبرنگار فارس در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: در سه سال گذشته ۴۳۳ نفر در حوزه شوراهای شهر و روستا شهرداران و کارمندان شهرداری‌ها بازداشت شده‌اند.

اما در استان بوشهر شرایط به‌طوری رقم خورد که در نیمی از شهرستان‌های استان بوشهر شاهد تخلف، فساد مالی و رانت‌خواری بوده‌ایم.

استان بوشهر رکورددار غیرقانونی‌ها

مدیرکل جدید بازرسی و امور حقوقی استانداری بوشهر در همایش شهرداران ۴۰ گانه استان بوشهر که در ۲۴ دی‌ماه سال جاری برگزار شد، گفت: دکتر طالبی، مدیرکل بازرسی و هماهنگی امور استان‌های وزیر کشور در نامه‌ای اعلام کرده‌ که استان بوشهر بیشترین جذب نیروی غیرقانونی در شهرداری‌های کشور را دارد.

باید این نکته را خاطرنشان کرد که استان بوشهر با جمعیتی که مقدار کمی از یک میلیون فراتر می‌رود چگونه توانسته است که در بین کلان‌شهرها و استان‌های بزرگ به همچین رکوردی دست پیدا کند؟

آغاز دستگیری‌ها از شهرداری بوشهر – زمستان ۹۸

علی حسن‌پور دادستان عمومی و انقلاب بوشهر در مصاحبه‌ای در تاریخ چهار دی ۱۳۹۸ گفت: روز سوم دی‌ماه حسب دستور قضایی تعداد هشت نفر از کارمندان شاغل در شهرداری بوشهر به اتهام اختلاس و تخلفات مالی دستگیر و پس از تفهیم اتهام از حیث اختلاس با صدور قرار بازداشت موقت در بازداشت به سر می‌برند.

وی افزود: احتمال دارد افراد دیگری نیز در ارتباط با این موضوع شناسایی شده و تحت تعقیب قرار بگیرند.

مردادماه سال ۹۹ نیز در تداوم رسیدگی به پرونده سو استفاده مالی در شهرداری بوشهر پنج نفر دیگر از کارکنان شهرداری و افراد مرتبط به اتهام اختلاس و ارتشاء دستگیر شده بودند و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین کیفری برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره اطلاعات استان قرار گرفتند و پرونده در شعبه هفتم بازپرسی این دادسرا در جریان رسیدگی قرار گرفت.

دستگیری رئیس شورای شهر بوشهر – تابستان ۹۹

در تابستان ۱۳۹۹ باخبر دستگیری رئیس شورای شهر بوشهر تب‌وتاب این استان گرم‌تر از هر زمانی شد و همهٔ مردم به دنبال پرسش‌های بی‌انتهایی بودند؛ چگونه بعد از گذشت تنها چندساله سال فسادی این‌گونه در نهادی که با رأی مردم ایجاد می‌شود رخ‌داده است.

علی حسن‌پور در گفت‌وگویی با خبرنگاران در تاریخ ۲۴ شهریور ۹۹ می‌گوید: در پی رسیدگی به پرونده تخلفات مالی در شهرداری بوشهر، بررسی‌ها دلالت بر این داشت که اتهاماتی ازاین‌حیث متوجه برخی از افراد در شورای شهر است.

وی ادامه می‌دهد: بر همین اساس حسب ارجاع موضوع به بازپرس شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر، روز یکشنبه رئیس شورا شهر بوشهر توسط اداره اطلاعات استان دستگیر و تحقیقات دراین‌خصوص ادامه دارد.

رئیس شورای شهر بوشهر بازداشت شد تا شمار بازداشتی‌های شهرداری و شورای شهر بوشهر به ۱۴ نفر برسد.

دستگیری رئیس شورای شهر عسلویه همراه با چند پیمانکار – تابستان ۹۹

اما شورای شهر بوشهر تنها کانون توجهات نبود و در همین ایام دستگیری رئیس شورای این شهر، رئیس شورای شهر عسلویه با تنی چند از پیمانکاران دستگیر شد.

در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۹۹ این خبر منتشر شد: رئیس شورای شهر عسلویه و دو نفر از پیمانکاران شهرداری عسلویه به اتهام اختلاس و تحصیل مال از طریق مال نامشروع با دستور مقام قضایی توسط مأموران سازمان اطلاعات سپاه خاتم‌الانبیاء (ص) شهرستان عسلویه جلب شدند.

دستگیری دومین عضو شورای شهر بوشهر – تابستان ۹۹

علی حسن‌پور دادستان عمومی انقلاب بوشهر در گفتگویی اعلام می‌کند: دومین عضو شورای شهر بوشهر، روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۹ حسب دستور قضایی توسط اداره کل اطلاعات استان بوشهر دستگیر شد.

فساد در شهرداری بوشهر که به شکلی سازمان‌یافته ایجاد شده بود پس از دستگیری کارمندان و پیمانکاران و رئیس شورا به نحوی متلاشی شد و یکی پس از دیگر مهرهایی که در این بازی دست داشتند دستگیر شدند.

دستگیری عضو سوم و چهارم شورای شهر بوشهر همراه با یک پیمانکار – تابستان ۹۹

علی حسن‌پور دادستان عمومی انقلاب بوشهر در جمع خبرنگاران خبر از دستگیری عضوهای دیگر شورا می‌دهد: سومین و چهارمین عضو شورای شهر بوشهر و یکی از پیمانکاران شهرداری بوشهر نیز در روز جاری – شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹- تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و حسب دستور قضایی بازداشت شدند.

دستگیری پنجمین و ششمین عضو شورای شهر بوشهر – پاییز ۹۹

علی حسن‌پور، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بوشهر در گفتگویی در تاریخ ۸ مهر ۱۳۹۹ از بازداشت پنجمین و ششمین عضو شورای شهر بوشهر خبر داد و گفت: در روز جاری پنجمین و ششمین عضو شورای شهر بوشهر با دستور قضایی بازداشت و تحقیقات از آن‌ها توسط اداره اطلاعات در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در روز گذشته نیز یکی از معاونان سابق شهرداری دستگیر و بازداشت شد و بااین‌وصف تاکنون در ارتباط با پرونده تخلفات شهرداری و شورای شهر بوشهر که در شعبه هفتم بازپرسی در جریان رسیدگی است ۲۱ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند.

به‌این‌ترتیب بسیاری از عوامل این رانت‌خواری و فساد در شهرداری بوشهر شناسایی و دستگیر شدند تا سهم «تک شهر» بوشهر از مفسدین ۴۳۳ نفری ایران بزرگ ۲۱ نفر باشد که این آمار به طور حیرت‌انگیزی فاجعه است.

شهرداری بوشهر ۱۵۰۰ کارمند اضافی دارد!

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ افرادی با شعارهای شفافیت و فساد ستیزی که مبتنی بر رویدادهایی که در سال‌های قبل اتفاق افتاده بود سرکار آمدند.

رئیس جدید شورای شهر بوشهر در مهرماه سال جاری در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: درحالی‌که شهرداری درجه ۱۰ هستیم و باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ نیرو طبق چارت داشته باشیم اما با دو هزار نیرو مواجه هستیم که خیلی از آنها کارایی و تخصص لازم ندارند.

این‌گونه که به نظر می‌رسد مسئله رانت‌خواری و فساد همچنان در شهرداری بوشهر لانه دارد و باید کلی تغییرات اساسی در آن صورت گیرد تا این نهاد ناکارآمد به خدمتگزار واقعی شهروندان لایق بوشهری بدل شود.

حالا به سیر دستگیری‌های دیگر در سطح استان بوشهر می‌پردازیم:

دستگیری شهردار شُنبه و دو عضو از شورای شهر برازجان – تابستان ۱۴۰۰

علی حسن‌پور دادستان عمومی انقلاب بوشهر در جمع خبرنگاران می‌گوید: در تاریخ ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال جاری حسب دستور قضایی شهردار شهر شُنبه از توابع شهرستان دشتی و دو تن از اعضای شورای شهر برازجان به اتهام تخلفات مالی دستگیر شدند.

دستگیری دو عضو از شورای شهر شُنبه – تابستان ۱۴۰۰

علی حسن‌پور دادستان عمومی انقلاب بوشهر در تاریخ چهار مرداد سال جاری در جمع خبرنگاران از دستگیری و بازداشت دو نفر از اعضای شورای شهر شنبه شهرستان دشتی خبر داد و اظهار داشت: در پی تشکیل پرونده شهرداری شهر شنبه و دستگیری و بازداشت شهردار این شهر دو نفر از اعضای شورای شهر شنبه و یک پیمانکار مرتبط با آنها به اتهام تخلفات مالی و حسب دستور قضایی توسط اداره کل اطلاعات استان بوشهر دستگیر و بازداشت شدند.

دستگیری دومین عضو شورای شهر کنگان – تابستان ۱۴۰۰

علی حسن‌پور در گفتگو با خبرنگار فارس در تاریخ ۶ مرداد ۱۴۰۰ اعلام می‌کند: در راستای رسیدگی به پرونده تخلفات مالی در شورای شهر کنگان، دومین عضو دیگر از اعضای این شورا حسب دستور قضایی توسط اداره کل اطلاعات استان بوشهر دستگیر و بازداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: پرونده شورای شهر کنگان قبلاً منجر به دستگیری یکی از اعضای این شورا و دو کارمند و تعدادی از مرتبطین آنها شده بود.

دستگیری و بازداشت دو نفر از کارمندان شهرداری گناوه – تابستان ۱۴۰۰

علی حسن‌پور دادستان عمومی بوشهر در گفتگو با خبرنگاران می‌گوید: ۱۲ مرداد دو نفر از کارمندان شهرداری گناوه به اتهام تخلفات مالی دستگیر و بازداشت شدند.

دستگیری شهردار گناوه – تابستان ۱۴۰۰

دادستان بوشهر در تاریخ یک شهریور سال جاری از ادامه دستگیری متهمان پرونده مالی شهرداری گناوه خبر داد و بیان کرد: در این راستا شهردار و یکی از معاونین شهرداری گناوه به اتهام تخلفات مالی حسب نیابت قضایی از سوی شعبه هفتم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان بوشهر توسط اداره اطلاعات در شهرستان گناوه دستگیر و بازداشت شد.

حسن‌پور با بیان اینکه این دو متهم برای انجام تحقیقات لازم در اختیار اداره کل اطلاعات استان بوشهر قرار گرفتند می‌گوید: در راستای شناسایی تخلف مالی در شهرداری گناوه قبلاً دو کارمند این شهرداری دستگیر و بازداشت شده بود.

دادستان عمومی انقلاب بوشهر خاطرنشان می‌کند: در مجموع تاکنون چهار نفر در پرونده تخلفات مالی شهرداری گناوه دستگیر شده‌اند.

این موارد ذکر شده بخشی از داستان دستگیری‌ها در استان بوشهر است که با یک حساب سرانگشتی می‌شود گفت بیش از ۳۳ نفر دستگیری در سطح اتفاق افتاده است که قریب به ۱۵ درصد از کل دستگیری‌ها در سطح کشور است.

سیستماتیک نبودن نظارت بر عملکرد شوراها و شهرداری‌ها و شدت بالای تغییرات مدیریتی تنها بخشی از عوامل ایجاد فساد در ارگان مردمی شوراها و شهرداری‌ها است که باید طی یک نقشه راه بلندمدت و مدون در طول زمان برطرف شوند.

کلاس‌های آموزشی برای شهرداران جدید 

مدیرکل حقوقی و بازرسی استانداری بوشهر گفت: اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم چند نیرو به‌صورت تخلف وارد شهرداری‌ها شده‌اند آمار صحیحی فعلاً نداریم و حضور بنده سه ماه می‌گذرد.

ستوده ادامه داد: در جلسه با شهرداران سراسر استان تذکرهایی داده شد و جلسات آموزشی مکرری برگزار شده است و در دور جدید جذب نیروی غیرقانونی شاید به تعداد انگشتتان دست هم نباشد.

وی بیان کرد: در دوره جدید و با همراهی شوراهای انقلابی برای جلوگیری و کاهش تخلفات آموزش را در دستور کار خود قرار دادیم، و کلاس‌های آموزشی برای شهرداران جدید به ترتیب برگزار خواهد شد.

ستوده عنوان کرد: در مدت این سه ماه سعی کردیم ساختار شهرداری‌های استان و گلوگاه‌های فساد را بشناسیم و فرایند جذب نیرو به‌تمامی شهرداران استان ابلاغ شده است.

مدیرکل حقوقی و بازرسی استانداری بوشهر گفت: نقاط ضعف را به شهرداران استان و دفتر شهری استانداری اعلام خواهیم کرد و صحبت بنده در یکی از جلسات در زمینه تخلفات غیرقانونی خطاب به شهرداری‌های  ۴۰ گانه استان بوده است.

بی شک زیبنده مردم نجیب و ولایت‌مدار استان بوشهر نیست که در آمارهای فسادی در سطح کشور شاخص باشند چرا که این خطه مردمانی زحمتکش و ساحل‌نشین دارد نقطه مقابل این ناشایستگی‌ها است.

باید مسئولین در امر فساد ستیزی روحیه‌ای پیشگیرانه داشته باشند تا به‌جای دستگیری‌های گسترده امکان فساد فراهم نباشد که از مدیران پاسخگو در زمان حاضر بیشتر از هر زمان دیگر این توقع می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا