اخبارتفاهم نامهتوافق نامه های بین المللی

بیانیه مشترک ایران و عربستان به امضای امیرعبداللهیان و فرحان رسید

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز (پنجشنبه) 17 فروردین ماه در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه پس از این دیدار بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند.

متن این بیانیه به شرح زیر است

در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند  ۱۴۰۱ (۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی بین دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت‌وگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری مصادف با ۶ آپریل ۲۰۲۳ میلادی در شهر پکن بین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

دو طرف طی این گفت‌وگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک کند، تأکید کردند.

دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو پیرامون راه‌های گسترش روابط دوجانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ ( ۱۴۲۲.۱.۲۲ مصادف با ۲۰۰۱.۴.۱۷) و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ ( ۱۴۱۹.۲.۲ مصادف با ۱۹۹۸.۵.۲۷) به امضا رسیده است، تأکید کردند.

دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند.

 از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیأت‌های رسمی

ایران و عربستان سعودی توافق کردند هماهنگی‌های لازم را بین هیأت‌های فنی به منظور بررسی راه‌های گسترش همکاری‌ بین دو کشور از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیأت‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه دهند.

دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی‌های اقتصادی و فرصت‌های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، دیدارهای مشورتی و گفت‌وگو را درباره راه‌های‌ همکاری برای تحقق هر چه بیشتر چشم اندازهای مثبت در روابط افزایش می‌دهند. دو طرف بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور است تأکید کردند.

دو طرف توافق کردند همکاری خود را در هر زمینه‌ای که می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را تامین کند و منافع ملت‌ها و کشورهای آن را محقق کند، گسترش دهند.

دعوت به نشست عربستان از ایران به ریاض

در پایان نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز داشتند. همچنین دو طرف از کشور سوئیس به خاطر تلاش‌های به عمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر کردند.

امیر فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی دعوت از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض را تجدید کرد.

حسین امیرعبداللهیان از این دعوت استقبال و از امیر فیصل بن فرحان آل سعود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست دوجانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر امور خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال کرد.

سفارتخانه های ایران و عربستان بازگشایی می شود

دیدار وزرای خارجه دو‌ کشور، پس از توافق اخیر ایران و عربستان در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در پکن صورت می‌گیرد. براساس آن توافق مقرر شد حداکثر ظرف مدت دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بازگشایی و وزرای خارجه دو کشور در دیدار با یکدیگر در این خصوص رایزنی کنند. وزرای خارجه دو‌ کشور ایران و عربستان بعد از توافق اسفند ماه در پکن سه بار با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. در سومین گفت‌وگو که ۱۳ فروردین ماه انجام شد، توافق کردند بزودی با یکدیگر دیدار کنند که این دیدار امروز در پکن محقق شد.

گفتنی است امیرعبداللهیان و فرحان وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن در سال گذشته هم دیدار و گفت‌وگویی کوتاه داشتند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دی ماه ۱۳۹۴ به صورت یکجانبه از سوی عربستان و در پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در تهران و ورود به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد.

لازم به ذکر است،، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه و در پی مذاکرات فشرده‌ای که از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین برگزار شد، ایران و عربستان در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و توافق شد که حداکثر ظرف مدت حداکثر دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شود. براساس این بیانیه، وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا