اخبار

تحقق راهبرد سال با اقدام مثبت دولت در حمایت از تولید

مصطفی حبیب الله از وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص روش‌های تامین مالی تولید گفت: وزارت اقتصاد و دولت سیزدهم در حال اجرای قوانین مصوب شده قبلی در این بخش هستند که به عبارتی دو سال از تصویب آن می‌گذرد و در گذشته بر زمین مانده بود.

وی یادآور شد: در اسفند سال گذشته یکی از فعالیت‌های مثبت دولت رونمایی از سامانه فکتورینگ بود و در حال حاضر فکتورینگ و زنجیره تامین مالی تولید از طریق اوراق گام در حال اجراست که قابل تقدیر و توجه است.

ارائه برنامه های جدید دولت برای پروژه های بر زمین مانده

حبیب‌الله در ادامه تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در تامین مالی تولید، تعریف و اجرای ابزارها و روش‌های جدید است، از این جهت دولت باید علاوه بر اجرای برنامه‌های تعریف شده بر زمین مانده قبلی، راه‌های نوین دیگری نیز برای این بخش ارائه دهد تا این مساله در بدنه اقتصادی کشور فرهنگ سازی شود.

وی ادامه داد: چه بسا در زمان راه‌اندازی اوراق گام در پایان سال ۱۴۰۰ فقط چند شرکت مانند سایپا و یا ایران خودرو از طریق اوراق گام جذب سرمایه گذاری کردند، اما در سال ۱۴۰۱ با همت بخش‌های مختلف دولت به خصوص وزارت اقتصاد این مساله بین فعالان اقتصادی به فرهنگ تبدیل و از آن استقبال شد.

تحقق شعار سال با غیر تورمی بودن روش‌های تامین مالی

این کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه در خصوص الزامات تحقق شعار سال نیز اضافه کرد: لازمه تحقق شعار سال تاکید بر رشد تولید «غیر تورمی» است که یکی از مهم‌ترین لازمه‌های این مهم فاکتورینگ معکوس و اوراق گامی است که دولت در حال پیگیری آن است، اما در عین حال، روش‌های متعددی دیگری در این خصوص باید تعریف شود و نباید به این مبحث به صورت خطی نگاه و تحلیل شود؛ به عنوان مثال نمی‌توان ناترازی بانک‌ها را نادیده گرفت، چون فکتورینگ معکوس در حال اجراست، یعنی نباید به خاطر اجرای تامین مالی تولید آثار تورمی ناترازی بانک‌ها را نادیده گرفت.

حبیب الله همچنین گفت: برای تحقق شعار سال باید همه عوامل مربوط به تولید چه در بخش تامین مالی چه موارد دیگر در قالب یک بسته تعریف و اجرا شود تا تولید غیر تورمی محقق شود. تاکید بر غیر تورمی بودن روش‌های تامین مالی تولید برای ما یک هدف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا