اخبار

تداوم سیر صعودی کسری بودجه اسرائیل در نتیجه جنگ غزه

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی ، افزایش هزینه‌های مالی جنگ در غزه، کسری بودجه اسرائیل را در ماه دسامبر(آذر ماه) به میزان ۴.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ رساند.

کسری بودجه رژیم صهیونیستی  طی ۱۲ ماه گذشته از ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی در ماه اکتبر(نخستین ماه جنگ) به ۳.۴ درصد در نوامبر(دومین ماه جنگ) افزایش یافته بود.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه، کسری بودجه در ماه دسامبر به ۳۳.۸ میلیارد شکل (۹ میلیارد دلار) رسید، در حالی که در سال گذشته ۱۸.۵ میلیارد شکل بود، زیرا هزینه‌های جنگ به ۱۷.۲ میلیارد شکل رسیده و درآمدهای مالیاتی نیز ۸.۴ درصد کاهش یافته است( یک دلار برابر با ۳.۷۳۸۹ شکل است)

قانونگذاران کنست  ماه گذشته بودجه ۳۰ میلیارد شکلی جنگ را برای سال ۲۰۲۳ تصویب کردند و قرار است وزرای کابینه یکشنبه آینده نیز در مورد بودجه اصلاح شده ۲۰۲۴ بحث و تبادل نظر داشته باشند که در آن ده‌ها میلیارد شکل پول اضافی برای جنگ اختصاص داده شده و با این حساب انتظار می‌رود کسری بودجه  رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی به شش درصد افزایش پیدا کند.

امیر یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ابتدای سال نو میلادی، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم خواست تا به سرعت هزینه‌های عمومی را کاهش دهد، پیش از اینکه با واکنش بد بازار مواجه شود و هشدار داد اقدام نکردن برای اصلاح بودجه از طریق کاهش هزینه‌ها، حذف وزارتخانه‌های مازاد و افزایش درآمدها با توجه به نیازهای جنگ، احتمالاً در آینده هزینه زیادی برای اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی برآورد کرده که جنگ غزه ۲۱۰ میلیارد شکل(۵۶ میلیارد دلار)هزینه در حوزه نظامی و همچنین پرداخت غرامت به این رژیم تحمیل کند، بدون در نظر گرفتن از دست رفتن درآمد ساکنان مناطق مرزی با نوار غزه و لبنان که به دنبال حملات راکتی نیروهای مقاومت آواره شده‌اند.

کسری بودجه ماه دسامبر رژیم صهیونیستی بیش از برآورد ۳.۷ درصدی این رژیم بوده است. به خصوص که در سپتامبر گذشته(شهریور ماه) نیز کسری بودجه این رژیم ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی بود.

واشنگتن پست به تازگی گزارش داد که مخارج و استقراض کابینه نتانیاهو افزایش یافته است، در حالی که درآمدهای مالیاتی هم کاهش یافته و رتبه اعتباری ممکن است به نوبه خود تحت تأثیر پیامدهای جنگ قرار گیرد.

این روزنامه افزود: برخی از کارشناسان انتظار دارند که رشد اقتصاد اسرائیل با کاهش تولید ناخالص داخلی مورد انتظار از ۳ ٪ در سال ۲۰۲۳ به ۱ ٪ در سال ۲۰۲۴ انقباض یابد.

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/xla2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا