اقتصاد بین الملل

ترکیه به دنبال دریافت خسارت از عراق

به نقل از میدل ایست آی، زمانی که در ماه آوریل عراق از یک دادگاه فدرال در آمریکا خواست تا حکم پرداخت جریمه 1.5 میلیارد دلاری توسط ترکیه به این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کند، مقامات ترکیه شوکه شدند.

اتاق بازرگانی بین‌الملل، به خاطر اقدام ترکیه در صادرات نفت اقلیم کردستان بدون مجوز دولت مرکزی عراق، ترکیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پرداخت 1.5 میلیارد دلار خسارت محکوم کرده است. البته در گفتگوهای غیررسمی مقامات خشمگین ترکیه‌ای گفته‌اند که عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور به پرداخت خسارت می‌کنند.

طی روزهای اخیر هم دولت ترکیه در این مسیر گام برداشته و از دادگاه خواسته تا بغداد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پرداخت خسارت محکوم کند. ترکیه در دادگاه منطقه‌ای کلمبیای آمریکا مدعی شده که طرف عراق باید 956 میلیون دلار خسارت به آنکارا بدهد.

عدم پرداخت هزینه انتقال نفت و بهره آن از سوی بغداد

مقامات ترکیه‌ای می‌گویند به خاطر عدم پرداخت هزینه انتقال نفت و بهره آن از سوی بغداد که به حدود 30 سال پیش بازمی‌گردد، اتاق بازرگانی بین‌الملل با وجود تعیین جریمه 1.4 میلیارد دلاری برای ترکیه، عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به پرداخت 500 میلیون دلار جریمه به ترکیه محکوم کرده است.

حالا با احتساب بهره این پول، با گذشت چند دهه، خسارت مذکور به 950 میلیون دلار رسیده است.

مقامات ترک می‌گویند تخلفات آنها مربوط به سال‌ها 2014 تا 2018 است، اما برخی تخلفات عراق به بیش از سه دهه پیش بازمی‌گردد.

مقامات ترکیه‌ای می‌گویند محاسبات نشان می‌دهد که جریمه پرداختی به عراق معادل 2.6 میلیارد دلار و جریمه‌ای که عراق باید به ترکیه بپردازد 3.5 میلیارد دلار است و نهایتا عراق باید 956 میلیون دلار به ترکیه خسارت پرداخت کند.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/wi4s

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا