بانکداریویژه

تغییر مسیر تزریق پول به بانک ها +نمودار / رشد نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک ها

روند عملیات بازار باز در هفته های متوالی ثابت بوده اما در هفته اخیر اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بازار بین بانکی صعودی شد. اتفاقی که به باور برخی کارشناسان می‌تواند نشان دهنده یک موضوع مهم در اقتصاد بانک ها باشد. در ادامه به تشریح موضوع تغییر مسیر تزریق پول به بانک ها و رشد نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک ها می پردازیم.

رشد بسط پول در بازار های بین بانکی

بانک مرکزی در بازار باز درحدود 67 هزار و 400 میلیارد تومان و در بازار بین بانکی معادل با 6 هزار و 850 میلیارد تومان نقدینگی تزریق کرده است. مجموعا آمارها نشان می دهند در این دو بازار سطح بسط پول برابر با 74 هزار و 250 میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل رشدی 6.7 درصدی داشته است.

در بررسی ها از این شاخص در هفته های اخیر  و در رابطه با تغییر مسیر تزریق پول به بانک ها، مشاهده می شود همواره تزریق پول بانک مرکزی در دو بازار بین بانکی سیری نزولی داشته است. این در حالی است که در این هفته دوباره این شاخص صعودی شده و جهش پیدا کرده است.

یکی از دلایلی که برخی کارشناسان در توضیح این پدیده به آن اشاره دارند احتمال بیشتر شدن دارایی اوراق از سوی بانک ها است. چرا که مهمترین ابزار بده بستان بانک ها و بانک ها مرکزی در بازار باز و بازار شبانه وثیقه اوراق است. به عبارت دیگر بانکی که اوراق نداشته باشد نه می تواند از بانک مرکزی در بازار باز استقراض نقدینگی کند و نه در بازار شبانه اعتبارات دریافت کند.

به همراه آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی در این بازارها نشان می دهد دلیل رشد بالای اعتبارت قاعده مند و در نهایت رشد بالای تزریق نقدینگی در بازارهای بین بانکی، رشد دارایی اوراق بوده است نه لزوما تضعیف شرایط نقدینگی بانک‌ها.

برخی معتقدند نهادهای مالی دارای مازاد تقاضا پیش از این در یک ماه گذشته از مسیرهای اضافه برداشت و بده بستان با سایر نهادهای مالی دارای مازاد نیازخود را برطرف می کردند که در این هفته نیاز های مالی خود را سعی می کنند با وثیقه اوراق برطرف کنند.

اتفاقی که نشان می دهد تقاضای نقدینگی در بانک ها همچنان بالاست. اتفاقی که موجب شده تا اندکی نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک ها نیز صعودی شود.

رشد بسط پول در بازار های بین بانکی - تزریق نقدینگی بانک مرکزی در دو بازار بین بانکی در سال 1401

 

رشد نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک ها

اعتبارات قاعده مند نرخ سودی 22 درصدی و تزریق بانک مرکزی در بانک ها در هفته اخیر نرخ سودی 21 درصدی داشته است.

در نهایت سود موزون مداخله بانک مرکزی در بازار معادل با 21.09 درصد به دست آمده که برای نخستین بار در هفته های اخیر صعودی شده است.

روند نرخ سود موزون بسط پول بانک مرکزی در دو بازار بین بانکی سال 1401

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا