اقتصاد بین الملل

تمرکز کشورهای بریکس بر حذف دلار از مبادلات

به نقل از راشاتودی، پائول ماشاتیل، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی، گفت که در نشست کنونی کشورهای گروه بریکس در ژوهانسبورگ به موضوع کاهش وابستگی به دلار پرداخته خواهد شد. این گروه که شامل برزیل، هند، روسیه، چین، آفریقای جنوبی است، اقدامات متعددی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هدف کاهش سهم دلار در مبادلات دوجانبه خود از طریق توسعه استفاده از ارزهای ملی کشورهای عضو برداشته است.

این مقام آفریقای جنوبی تأکید کرد: امروز توجه جهان معطوف به گروه بریکس است؛ چراکه این گروه پیشتاز گفتمان کاهش وابستگی به دلار به‌شمار می‌رود. ما به دنبال رقابت با غرب نیستیم، ما خواهان سهم خود از تجارت جهانی هستیم. کشورهای عضو گروه بریکس حتی موضوع ایجاد یک ارز واحد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مطرح کرده‌اند. این کشورها 40 درصد جمعیت جهان و یک سوم اقتصاد کل جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درون خود جای داده‌اند و حتی به دنبال آن هستند تا تعداد اعضای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهند.

پانزدهمین نشست کشورهای عضو گروه بریکس هم اکنون در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در حال برگزاری است. لازم به توضیح است که 20 کشور به‌طور رسمی درخواست عضویت در این گروه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده‌اند. چند کشور از جمله آرژانتین، الجزایر، مصر و ترکیه هم صحبت‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درباره نهایی شدن عضویت خود در گروه بریکس در نشست کنونی مطرح کردند.

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/em56

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا