اقتصاد بین الملل

تهدید ضمنی مدیرعامل گازپروم برای توقف صادرات گاز روسیه

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم روسیه امروز گفت، برنامه‌ های محدود کردن قیمت صادرات گاز روسیه سبب توقف عرضه می‌شود.

به نوشته این گزارش، این اظهارات بازتاب تهدید مشابهی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.

درگیری اوکراین مشتریان اتحادیه اروپا به علت درگیری در اوکراین خرید انرژی از روسیه را کاهش دادند و در عین حال گروه هفت و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند تا سقف قیمتی برای نفت و گاز روسیه تعیین کنند.

میلر گفت: «چنین تصمیم یک طرفه‌ای البته نقض قرارداد‌های موجود است که می‌تواند به پایان دادن به عرضه منجر شود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته تهدید کرد، در صورت اعمال سقف قیمتی، عرضه انرژی را متوقف خواهد کرد و به غرب هشدار داد، مانند دم گرگ در یک افسانه معروف روسی «یخ زده» خواهد شد.

کاهش عرضه از روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی و بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی جهان، بازار‌های جهانی انرژی را متلاطم و اقتصاد جهان را با قیمت‌های انرژی بالاتری مواجه خواهد کرد.

چند روز پیش، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، در نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن گفت، انتظار می‌رود سقف قیمت نفت روسیه حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه تعیین شود تا درآمد‌های انرژی مسکو را کاهش دهد و در عین حال تولید سودآور نیز تضمین شود.

اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری میلادی، هشتمین بسته تحریمی علیه روسیه را که شامل سقف قیمت نفت می‌شود، تصویب کرد. قرار است است بسته از ۵ دسامبر ۲۰۲۲ برای نفت خام و از ۵ فوریه ۲۰۲۳ برای فرآورده‌های نفتی پالایش شده اعمال شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا