اقتصاد بین المللتوافق نامه های بین المللی

توافقنامه‌ سرمایه‌گذاری چین در عربستان

 به نقل از الخلیج اونلاین، عربستان سعودی اعلام کرد که سازمان شهرهای صنعتی و مناطق فناوری (مدن)  این کشور به توافقی برای سرمایه‌گذاری مستقیم  شرکت‌های چینی به ارزش بیش از یک میلیارد ریال سعودی (۲۶۶ میلیون دلار) در سراسر عربستان سعودی دست یافته است.

این توافق در حاشیه دهمین دوره کنفرانس تاجران عربی و چین در ریاض حاصل شده که از دیروز با مشارکت بیش از دو هزار نفر از تاجران و مقامات دولتی و تصمیم سازان از ۲۳ کشور عربی برگزار شد و امروز به کار خود پایان داد.

علی العمیر، نائب رئیس سازمان شهرهای صنعتی و مناطق فناوری عربستان سعودی می‌گوید: سرمایه‌گذاری چینی‌ها در شهرهای صنعتی عربستان  با تنوع زیادی در راستای اهداف ملی  و منطبق با برنامه‌های چشم انداز ۲۰۳۰ است.

چین بزرگترین شریک تجاری عربستان

وی افزود: عمده سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها در شهرهای صنعتی عربستان شامل الخرج، سُدیر، ضرما، جده سوم، دمام اول، دمام دوم و دمام سوم انجام می‌شود و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای سعودی‌ها و غیر سعودی‌ها ایجاد می‌کند.

چین با حجم مبادلات سالانه ۴۳۰ میلیارد دلار بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی است، در حالی که حجم مبادلات آن با عربستان سعودی در سال گذشته ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰۶ میلیارد دلار بوده است.

ارزش قراردادهای سرمایه گذاری

در اولین روز کنفرانس تجاری اعراب و چین، ارزش قراردادهای سرمایه گذاری امضا شده بین عربستان سعودی با چین به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسید که در بخش‌های مختلف شامل فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، املاک و مستغلات، مواد معدنی، زنجیره تامین، گردشگری و مراقبت‌های بهداشتی بوده است.

خبرگزاری عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت سرمایه گذاری این کشور قراردادی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار (۲۱ میلیارد ریال) با شرکت چینی “Human Horizons” منعقد کرده که متخصص در تولید خودروهای الکتریکی است تا بر اساس آن  یک شرکت مشترک  برای تحقیق، توسعه، تولید و فروش وسایل نقلیه تاسیس شود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نوشت: در حالی که روابط بین عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان و چین همچنان بر بخش انرژی متمرکز است، فشارهایی برای افزایش سرمایه گذاری در بخش‎های غیرنفتی به عنوان بخشی از طرح تنوع بخشی عربستان وجود دارد.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/j86c

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا