آذربایجان غربیاخبار

توافق ایران و ترکیه برای احداث مناطق آزاد تجاری مشترک

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی از ارومیه، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی که به همراه رئیس جمهور به ترکیه سفر کرده بود، اظهار داشت: در هشتمین شورای عالی همکاری اقتصادی ایران و ترکیه با حضور روسای جمهور دو کشور و هیئت همراه، ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری به امضای طرفین رسید.

وی همچنین با اشاره به توافقات ایران و ترکیه در حوزه مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: با انجام مطالعات مربوطه و آغاز روند احداث منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه، تحول بزرگی در حوزه اقتصادی آذربایجان‌غربی ایجاد خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌غربی به احداث پایانه کوزه رش سلماس – گلینجک وان نیز اشاره کرده و افزود: احداث چهارمین پایانه بین‌المللی بین ایران و ترکیه در نشست اخیر روسای جمهور دو کشور مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

معتمدیان همچنین با اشاره به موضوع تجارت ترجیحی دو کشور، اضافه کرد: آزادسازی تجارت ۶۷ قلم کالا از برخی محدودیت‌های نظارتی، در قالب کمیسیون‌های اقتصادی بعدی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با تاکید بر اجرایی و عملیاتی شدن توافقات اخیر بین دو کشور در سطوح پایین‌تر، افزود: در اجلاس بعدی کمیسیون اقتصادی، توافقات کلی در نشست اخیر روسای جمهور ایران و ترکیه به صورت ریزتر مورد بررسی و کارشناسی قرار خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان‌غربی به هم مرزی با سه کشور و استقرار ۲۵ درصد پایانه‌ها و گمرکات استان نیز اشاره کرده و اظهار داشت: آذربایجان‌غربی نقش مهمی در حوزه تجارت بین‌الملل داشته و دروازه ورودی ریلی و جاده‌ای ایران به اروپا است.

معتمدیان در پایان با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر به ترکیه، افزود: توافقات جدید ایران و ترکیه در راستای تحقق تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری بوده و در رونق اقتصاد و اشتغال آذربایجان‌غربی اثرات بسیاری خواهد داشت.

 

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/i57c

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا