انرژی

تولید ۵۵۰ گرید متنوع در صنعت پتروشیمی ایران

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در نشست خبری در هفدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست عنوان کرد: در ابتدای انقلاب تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ۱.۵ میلیون تن در سال و ظرفیت نصب شده نیز کمی بیشتر (حدود ۳ میلیون تن) بود. اما امروز ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از ۹۲ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب صنعت پتروشیمی ایران کاملا وابسته خارجی‌ها بود ولی الان تقریبا به صورت کامل به خودکفایی رسیده‌ایم و در لبه دانش و تکنولوژی روز هستیم. عمده ماشین‌آلات دوار در داخل کشور تولید می‌شود.

شاهمیرزایی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه صنعت پتروشیمی از ۱.۵ سال پیش آماده بود و برنامه هشتم نیز تدوین شده است. یعنی جهت‌گیری صنعت پتروشیمی مشخص است و ما برای توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی برنامه‌ریزی کرده و مصمم هستیم.

فروختن کالا و محصولات پتروشیمی در بورس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: قبل از انقلاب تعداد گریدهای تولیدی در صنعت پتروشیمی کمتر از تعداد انگشتان دست بود ولی الان بیش از ۵۵۰ گرید تولید می‌شود.

وی گفت: سال قبل ۱۰ میلیارد دلار محصول پتروشیمی در بورس کالا عرضه و فروخته شد. طبق بررسی‌ها، ۶۳ درصد از صنایع تکمیلی ایران مشکل نقدینگی در گردش دارند. برای حل این مشکل، ما برای اولین بار موضوع عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی را اجرایی کردیم.

ورود به صنعت پتروشیمی فراسرزمینی

شاهمیرزایی توضیح داد: در ۵ ماه ابتدای امسال ۲۸ هزار میلیارد تومان فروش اعتباری محصولات پتروشیمی به عنوان ماده اولیه به صنایع تکمیلی داشتیم و این صنایع بعد از دریافت ماده اولیه و تولید و فروش محصولات، بدهی خود را به پتروشیمی‌ها بازپرداخت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: موضوع ورود به پتروشیمی فراسرزمینی را نیز دنبال می‌کنیم و صادرات کاتالیست و ماشین‌آلات دوار ایران آغاز شده است.

وی تاکید کرد: سال گذشته ظرفیت نصب‌شده پتروشیمی ایران ۹۰ میلیون تن بود که ۷۰ میلیون تن آن عملیاتی شد. تولید عملیاتی صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۵.۴ میلیون تن بوده است.

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/qy9c

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا