اقتصاد بین الملل

جدی گرفتن توافق ارزی نیجریه با چین

 به نقل از دیلی پست، آکپا اکپو، کارشناس اقتصادی و مدیرعامل سابق موسسه مدیریت مالی و اقتصادی غرب آفریقا،‌ از دولت فدرال نیجریه خواست تا موضوع توافق سوآپ ارزی با چین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هدف کاهش وابستگی به دلار در تجارت خارجی جدی بگیرد.

وی طی سخنانی درباره بحران مبادلات ارزی این کشور، این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناشی از وابستگی بیش از حد به دلار در تجارت بین‌الملل دانست و گفت: شرایط کنونی در بازار ارز، اجرای توافق سوآپ ارزی با چین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیش از پیش ضروری می‌کند.

وی تأکید کرد: زمان آن رسیده که ما توافق ارزی بین چین و نیجریه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کنیم تا همه تخم‌مرغ‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک سبد نگذاشته باشیم.

استفاده از ارز چین در تبادلات تجاری

اکپو افزود: بر اساس این توافق، باید شهروندان نیجریه‌ای که با چین تبادلات تجاری دارند، از ارز چین یا ارز نیجریه استفاده کنند، نه دلار و یورو. این مسئله فشار روی دلار در بازار داخلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش خواهد داد.

وی تأکید کرد: وقت آن رسیده که این توافق کاملاً جدی گرفته شود. دولت فدرال این توافق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امضا کرده و کمی اجرا کرد، اما نمی‌دانیم دوباره چه اتفاقی افتاده است.

نیجریه و چین در سال 2018 یک توافق سوآپ ارزی سه ساله امضا کردند که در سال 2021 مجدد تمدید شد. این توافق با هدف کاهش وابستگی به دلار در مبادلات دو کشور امضا شد.

 

 

 

لینک کوتاه:                https://fesadsetiz.ir/dhzx

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا