اقتصاد بین الملل

جنگ 50 میلیارد دلاری اسرائیل با غزه

روزنامه عبری زبان «کالکالیست» با استناد به ارقام اولیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نوشت، جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه بالغ بر 200 میلیارد شیکل (51 میلیارد دلار) هزینه در بر خواهد داشت.

این روزنامه نوشت، این برآورد که برابر با 10 درصد تولیدناخالص داخلی است، برای یک جنگ 8 تا 10 ماهه و تنها برای جنگ با غزه و بدون مشارکت حزب‌الله لبنان، ایران یا یمن برآورد شده است و به زودی حدود 300 هزار سرباز ذخیره نظامی به سر کار باز می‌گردند.

این روزنامه اقتصادی عبری، این برآورد 200 میلیارد شیکلی این وزارتخانه را «برآوردی خوش‌بینانه» توصیف کرد.

کاهش اعتباری رژیم صهیونیستی

جنبش مقاومت اسلامی حماس، صبح روز شنبه ۷ اکتبر، اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو، اشدود و عسقلان را با صدها موشک و راکت هدف حمله قرار داد و این درگیری‌ها که تا به امروز برای سی‌امین روز متوالی ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، نیمی از این مبالغ صرف هزینه‌های دفاعی می‌شود که به حدود 1 میلیارد شیکل در روز می‌رسد. 40 تا 60میلیارد شیکل ناشی از خسارت به درآمدهاست و 17 تا 20 میلیارد نیز برای پرداخت غرامت به کسب‌وکارها و 10 تا 20 میلیارد شیکل برای بازسازی در نظر گرفته شده است.

به نوشته رویترز، به دنبال این جنگ، موسسه اس اند پی، چشم‌انداز رتبه‌بندی رژیم صهیونیستی را به «منفی» کاهش داده است. موسسه‌های رتبه‌بندی مودیز و فیچ نیز در حال بررسی و کاهش رتبه اعتباری این رژیم هستند.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                          https://fesadsetiz.ir/ia43

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا