اخبار

جولان تیوولی در خیابان و نگاه حسرت آمیز مالباختگان

این گزارش در خصوص مالباختگان رامک خودرو است که در روز‌های گذشته چندین تجمع برگزار کردند؛ مالک اصلی و مدیران این شرکت بیش از ۵ سال است از حل و فصل این ماجرا خودداری می‌کنند. پیش از انتشار این گزارش چندین بار با مدیرعامل این مجموعه تماس گرفته شد، اما آن‌ها حاضر  به پاسخگویی نبودند.

بعد از ممنوعیت واردات خودرو در یک شب شرکت‌هایی که چندین سال در کار واردات خودرو بودند با حجم زیادی از شاکیان مواجه شدند. افرادی که برای خرید آسان و بازپرداخت منعطف اقدام به پیش خرید خودرو کرده بودند، تقریبا همان کاری که امروز خودروسازان انجام میدهند.

علاوه بر بیکاری تعداد زیادی از پرسنل این شرکت‌ها که نیمی از آن‌ها با هزینه هنگفت به کشور‌های شرق آسیا و حتی اروپا اعزام شده بودند تا با سرویس دهی و خدمات فنی خودرو‌های وارداتی آشنا شوند مالکان و سرمایه گذاران نیز به زندان اوین نقل مکان کردند.

با وجود گذشت بیش از ۵ سال از آن روز‌ها بیشتر افرادی که خودرو پیش خرید کرده بودند توانستند پول خود را به طرق مختلف پس بگیرند، اما هنوز مالباختگان رامک خودرو آواره خیابان‌ها هستند و هفته پیش نزدیک هزار نفر از مالباختگان در جاده مخصوص کرج برای تعیین تکلیف وضعیت خود تجمع کرده بودند.

رامک خودرو نماینده رسمی سانگ یانگ کره جنوبی است و چندین مدل از این برند همچون تیوولی و اکتیون را وارد کشور کرد و همزمان اقدام به ساخت خط تولید این خودرو در کشور (شهرک صنعتی ساوه) کرد و توانست چند ماه قبل از ممنوعیت واردات، قطعات را به صورت C.K.D وارد کشور کند و خودرو مونتاژ شده تحویل مشتری دهد، اما ظرفیت خط تولید جوابگوی ثبت سفارش‌ها و پول‌هایی که از مشتریان گرفته شده نبود.

از طرفی شرکت سانگ یانگ بعد از تحریم‌ها برای ادامه همکاری با رامک شرایط جدید گذاشته بود که یکی از آن‌ها بالا رفتن قیمت قطعات بود.

رشد تورم و بالا رفتن هزینه‌ها باعث شده بود که حتی اگر ظرفیت خط تولید بالا برود تحویل خودرو به مشتریانی که سال پیش خودرو خریداری کرده بودند صرفه اقتصادی نداشته باشد. پس همایون نسب مالک این شرکت تصمیم گرفت خط تولید را به یک شرکت دیگر با هیئت مدیره و مدیرعامل متفاوت واگذار کند، البته در ظاهر تا شاکیان رامک نتوانند خودرو‌های تولیدی را تصرف کنند پس شرکت نورا موتور پارس تاسیس شد از سوی دیگر همایون نسب مسعود شریفی؛ از مدیران دفتر رحیم مشایی را که همچون رئیس خود، تخصص در روابط عمومی و کنترل فضای روانی دارد را مدیرعامل رامک کرد و وی توانست به بهترین نحو تمام توجهات را به خود جلب کند تا کارخانه دوم (نورا موتور پارس) با فراغ بال به تولید خودرو ادامه دهد.

نکته جالب اینجا است که این شرکت که فقط تیوولی تولید می‌کند اصلا شامل هیچ گونه قوانین جاری فروش خودرو نمی‌شود و تمام حواله‌های خود را به رامک می‌دهد و شرکت هم خیلی راحت آن‌ها را به قیمت روز به خریداران می‌دهد در حالیکه شرکت‌های دیگر خودرو سازی مجبور هستند قوانینی همچون عمق داخلی سازی؛ قیمت گذاری توسط کارشناسان؛ عرضه در بورس و سایر قوانین مصوب را رعایت کنند. از طرف دیگر جمعیتی نزدیک به ۱۸۰۰ نفر که ۵ سال پیش خودرو خریداری کرده بودند با وجود فعالیت شرکت و تولید خودرو در این ۵ سال، اما، چون توانایی پرداخت مابه التفاوت را نداشته اند حتی نتوانستند اصل پول خود را دریافت کنند.

این جمعیت ماهی یکبار در مکان‌های مختلف تجمع می‌کنند و تبدیل به یک از سوژه‌های رسانه‌های معاند شدند در حالیکه آن‌ها فقط به دنبال پول خود هستند که ۵ سال پیش برای دریافت خودرو پرداخته بودند.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/d0i4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا