دسته‌بندی نشده

حذف سامانه سوخت بزرگترین خدمت دولت قبل به قاچاقچیان

محمد جواد نوفرستی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا اظهار داشت: وقتی کارت سوخت را حذف کردند رشد فروش بنزین در داخل که می‌شود شامل مصرف و قاچاق تغییر کرد به طوریکه در سال ۹۵ حدود پنج درصد و در سال ۹۶ حدود هشت درصد و در نیمه اول سال ۹۷ به ۱۱ درصدمی رسد که دیگر بعد از آن گزارشی ارائه نشد.

وی افزود: یعنی اگر با استدلال آقای زنگنه در مجلس در سال ۹۵، رشد تا دو درصد را قبول می‌کردیم.

فروش بنزین در سال ۹۷ روزانه باید می‌رسید به حدود ۷۸ میلیون لیتر در حالی که طبق آمار رسمی خود وزارت نفت در نیمه اول سال ۹۷ چیزی حدود ۹۱ میلیون لیتر بنزین مصرف کردیم. این مابه التفاوت قطعا بخشی از آن تشویق افزایش مصرف بوده است.

کاهش فروش بنزین با کارت سوخت

این کارشناس انرژی ادامه داد: در سال ۸۵ یعنی قبل از اینکه سامانه کارت سوخت اجرا شود فروش روزانه بنزین طبق آمار و مستنداتی که خود دولت ارائه می‌دهد چیزی حدود ۷۳ میلیون لیتر بوده است اما ۹ تیر ماه یعنی بعد از گذشت ۱۰۰ روز که از سال سامانه کارت سوخت اجرا می‌شود و میانگین فروش روزانه بنزین در سال ۸۶ می‌رسد به ۶۴ میلیون لیتر.

نوفرستی اضافه کرد: همه متفق‌القول هستند سامانه کارت سوخت به خاطر کارکردی که داشت فروش روزانه را ۱۰ میلیون لیتر کاهش داد.

تثبیت نرخ یعنی ارزان کردن و تشویق به مصرف بیشتر

به گفته وی، خیلی جالب است که این ۶۴ میلیون لیتر فروش روزانه بنزین در سال ۸۶ بعد از هشت سال که کارت سوخت وجود داشت یعنی در سال ۹۴ تازه رسید به ۷۴ میلیون لیتر یعنی بعد از گذشت هشت سال فقط هشت میلیون لیتر به مصرف افزوده شد. من به هرحال خوشبین نیستم که طرح احیای کارت سوخت را درست اجرا کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: اما اگر این کار درست انجام شود مثل سال ۸۶ باید شاهد فروکش مصرف بنزین باشیم سؤال اینجا بود که چرا سه سال قیمت را ثابت نگه داشتید به‌اشتباه وقتی که ما تورم حداقل ۱۰ درصدی در سال داریم تثبیت نرخ یعنی ارزان کردن و تشویق به مصرف بیشتر.

تعویق افتادن کار بدلیل لجبازی وزیران

نوفرستی ادامه داد: وقتی که زمینه رانت و فساد را ایجاد می‌کنیم باید از منبع این زمینه قطع شود و نمی‌توان با قوانین بازدارنده و نیروی انتظامی جلویش را گرفت و رفت سراغ استان‌های مرزی. وی افزود: الان بنزین از مرکزی‌ترین استان‌های کشور مانند تهران، اصفهان و غیره ۱۰۰ لیتر بنزین را می‌برند لب مرز و آنجا ۱۰۰ هزار تومان را می‌فروشند به میزان یک میلیون تومان. با یک سیاست‌اشتباه و با یک شرایطی ۸۰ میلیون ایرانی را وسوسه می‌کنند و هیچ کسب و کاری سودآورتر از قاچاق نیست.

این کارشناس انرژی بیان کرد: این تصمیم باید از پاییز سال گذشته اتفاق می‌افتاد اما به خاطر یک ناهماهنگی و لجبازی درون دولتی بین دو وزیر این کار متوقف شد حتی قرار بود که سهمیه در کارت بانکی باشد و ما اصلا نیازی به کارت سوخت نداریم اما با یک تصمیم‌اشتباه به خاطر لج و لجبازی دو وزیر این کار به تعویق افتاد.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/hxd0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا