دسته‌بندی نشده

خروج از سلطه دلار آمریکا به وسیله تهاتر انرژی با کالاهای اساسی

سیدحمید حسینی با اشاره به اهمیت تهاتر انرژی با کالای اساسی عنوان کرد: برای تجارت سه روش تسویه مالی وجود دارد که یکی از آنها مبادلات بانکی است. روش دیگر به صورت اعتباری است که دو طرف به یکدیگر اعتماد داشته و کار را به صورت حواله پیش می‌برند و روش دیگر تهاتر کالاست که روش مرسومی در دنیاست.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز گفت: در شرایط تحریم امکان استفاده از سیستم رسمی بانکی برای ایران وجود ندارد و مشتری‌یابی برای فروش نفت ایران سخت می‌شود، در نتیجه بهتر است، از روش تهاتر انرژی استفاده کنیم.

وی افزود: تهاتر انرژی با کالای اساسی ایده خوبی است که می‌تواند موانع تسویه مالی در شرایط تحریم را برطرف کند. در شرایط غیرتحریمی نیز نفت ایران صادر می‌شود و ارز آن به صورت ارز ترجیحی صرف واردات کالای اساسی مثل برنج، گوشت، روغن و کنجاله می‌شود، پس اشکالی ندارد که همین الان نیز انرژی را با کالای اساسی تهاتر کنیم.

تامین کالای اساسی کشور

حسینی توضیح داد: با سازوکار تهاتری، هم کالای اساسی کشور مثل سابق تامین می‌شود و هم هزینه‌های انتقال پول حذف می‌شود. به نظر بنده نگاه منفی به تهاتر درست نیست و تهاتر ما را از زیر فشار تحریمی خارج می‌کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز گفت: زیرا ما به دلار نفتی اگر نیازی هم داشته باشیم برای واردات کالای اساسی است، پس وقتی می‌توان با تهاتر انرژی با کالای اساسی این محصولات موردنیاز را تامین کرد اساسا نیازی به دسترسی به دلار نفتی هم نیست. در شرایط فعلی ما باید بتوانیم خود را با شرایط تحریمی تطبیق دهیم زیرا تحریم که حاضر نیست خودش را با ما تطبیق دهد.

خارج شدن حوزه انرژی در سلطه آمریکا

وی بیان کرد: توسعه تهاتر انرژی با عراق قطعا به نفع ماست بدین صورت که ما گاز به عراق صادر کنیم و نفت و مازوت از عراق بگیریم، نفت و مازوتی که برخلاف نفت ایران تحریم نیستند و به راحتی به فروش می‌رسند و نقدپذیری بالایی دارند.

حسینی در پایان تاکید کرد: عراقی‌ها روزانه 60 هزار تن مازوت مازاد دارند و الان فقط 10 هزار تن را در توافق جدید بابت تسویه گاز به ما می‌دهند که در صورت افزایش، کل روابط دو کشور در حوزه انرژی از سلطه آمریکا خارج می‌شود.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/ic38

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا