یادداشت هایادداشت های میز مالیات

خرید رمزارز ها

هر فرد حقیقی یا حقوقی در راستای خرید رمزارز کافی است یک کیف پول ( wallet ) تهیه کند . در این مسیر برای افزایش موجودی کیف پول نیاز به خرید رمزارز از صرافی ها است.

بر اساس ابلاغیه الزامات و ضوابط حوزه رمز ارز ها – ابلاغی 08/11/1397 بانک مرکزی ، در نظام حقوقی ایران رمزارز ها دارای ۴ نوع میباشند :

۱. رمزارز جهان روا

رمزارزی است که بهره برداری از آن و تبادلش محدود به هیچ جغرافیای خاصی نبوده و توسط عموم مردم دنیا بر بستر اینترنت قابل دسترس است. این نوع رمزارز بر دو گونه ی بدون پشتوانه دارایی و با پشتوانه دارایی وجود دارد.

در بخش رمز ارز جهان روا به صراحت نام انواع رمزارز بیت کوین و اتریوم (قابل استخراج) ، ایکس ار پی  و تتر  ( غیر قابل استخراج ) قید شده است .

۲. رمزارز بانک مرکزی ( ملی ) ( CBCC)

شکل الکترونیک همان پولی است که توسط بانک مرکزی خلق و صادر میشود . این نوع رمزارز به پشتوانه پول ملی کشور (ریال) صادر میشود.

۳. رمزارز منطقه ای

به پشتوانه یک دارایی مورد توافق در یک پیمان چندجانبه ی پولی بین چند کشور و با هدف تسهیل و تسریع تبادلات تجاری بین آن کشورها صادر و استفاده میشود. در سال 1403 بانک مرکزی ایران قراردادی دوجانبه با بانک مرکزی روسیه منعقد نمود که از این پس حجمی از مبادلات به وسیله رمزارز مشترک بین دو کشور تبادل گردد . بسیاری از اقتصاد دانان بر این باورند که این دست رخداد ها میتواند مباحث تحریمی اقتصاد ایران را تا سطح بالایی بی اثر نماید .

۴. رمزارز حاصل از عرضه اولیه سکه/توکن (ICO )

به فرآیندی اشاره میکند که طی آن، شخصی حقیقی یا حقوقی در داخل کشور اقدام به صدور رمزارز یا توکن دیجیتال جدید نموده و چندین واحد از آن را با اهدافی مانند تامین سرمایه، در اختیار سرمایه گذاران میگذارد.

از این میان مطابق با ابلاغیه فوق، تنها رمز ارز های نوع ۲ ، ۳ و ۴ به عنوان وسیله پرداخت قابل استفاده هستند و باقی رمزارزها از جمله رمزارز بیت کوین و سایر توکن های شناخته شده ، صرفا امکان تبادل را دارا هستند و نمیتوانند وسیله پرداخت قرار گیرند.

بر همین اساس اگر خریدار رمزارز به صرافی های مجاز در کشور مراجعه کند کلیه اطلاعات در صرافی ثبت شده و فرایند برای بانک مرکزی شفاف خواهد بود . در صورت دیگر اگر فرد حتی به صرافی های غیر مجاز در کشور مراجعه کند اما برای خرید از تراکنش بانکی داخلی استفاده نماید همچنان فرآیند برای بانک مرکزی شفاف خواهد بود .لذا در این حالات شفافیت مالی رمزارز ها در سطح قابل قبول قرار داد .

 

نقاط ابهام حوزه تراکنش رمزارزها در ایران

راهکار بانک مرکزی در راستای کشف تبادلات و نقل و انتقال رمزارز ها بر اساس دو مسیر  تراکنش های بانکی و صرافی های معتبر ( در حال حاضر حدود ۲۰ صرافی معتبر در کشور وجود دارد .) . اما اگر فرد فرایند نقل و انتقال را به جای صرافی های معتبر ، در صرافی های خارج از کشور  از طریق حساب خارجی و یا صرافی های غیر متمرکز((Decentralized Exchange یا به اختصار DEX) ) دنبال کند ، دیگر فرایند نقل و انتقالات برای بانک مرکزی شفاف نیست .

حتی در صورتی که بانک مرکزی با سایر صرافی های معتبر بین المللی  قرارداد دو جانبه یا چند جانبه منعقد نماید ، همچنان صرافی غیر متمرکز امکان رصد را از بانک مرکزی سلب مینماید .

این مرحله پایان فرایند عدم شفافیت نیست . از سوی دیگر در فرایند ذخیره سازی رمزارز ها سه نوع از کیف پول ها مورد استفاده قرار میگیرند :

۱. آنلاین یا برخط

۲.نرم افزاری(مانند برنامه های کاربردی نصب شده بر ویندوز یا تلفن همراه)

۳.سخت افزاری ( با برند های متفاوت و گسترده موجود در بازار  کشور )

در حال حاضر به جهت حفظ امنیت حداکثری ، دارندگان مقادیر کلان رمزارز از نوع سوم کیف پول ها ، یعنی سخت افزاری استفاده میکنند . در این حالت نیز اطلاعات در کیف پول سخت افزاری ذخیره شده و در دسترس نخواهد بود . چرا که سخت افزار فوق از بستر اینترنت کیف پول های خصوصی و دولتی مجزا میباشد .

به بیان بهتر ، به راحتی میتوان فرایند خرید ، نقل و انتقال و حتی ذخیره سازی رمزارز را از شبکه حکمرانی مالی کشور حذف نبود.این چالش نه تنها پیش روی ایران ، بلکه تمامی کشور هاست . تنها راه گریز در حال حاضر فرایند تبدیل رمزارز به فیات یا انواع اسکناس های معتبر بین المللی است که مجددا فرد را داخل در فرایند حکمرانی مالی کشور ها مینماید .

اما ابر چالش حکمرانی مالی زمانی آغاز میشود که تحولات رمزارز به اوج خود رسیده و وارد فرایند تکامل شوند .در این حالت دیگر نیازی به تبدیل رمزارزها به فیات یا ارز های معتبر بانک های مرکزی کشور ها نیز وجود ندارد.  رمزارز به عنوان وسیله پرداخت شناخته شده و مورد تبادل گسترده در تمامی اصناف و مشاغل قرار میگیرد. جایگاه بانک های سنتی حذف و نقل و انتقال از یک کیف پول به کیف پول دیگر رقم میخورد و خارج از شبکه حکمرانی مالی دولت ها دنبال میشود.

لازمه این تکامل همگانی شدن استفاده از رمزارزهاست، به این معنا که تمامی آحاد یک کشور یا جامعه جهانی میبایست دارای یک حساب کریپتویی یا کیف پول های رمزارز فعال باشند . روندی که با استفاده از بازی های رمزارز مانند اسپایدر تانکس (Spider Tanks)، کریپتو کیتیز (Crypto Kitties)، سند باکس (Sandbox)، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، دیسنترالند (Decentraland)، سورِر (Sorare)، گادز آنچیند (Gods Unchained) و … به سرعت در سطح بین المللی در حال دنبال شدن است . فرآیندی که هر لحظه ما را بیشتر به نقطه تکامل رمزارز ها نزدیک میکند .

 

 

نویسنده: خانم عربی

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/9ohy

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا