آمارویژه

درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۷ ماه با وجود تحریم ها

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده کل درآمد نفتی ۱۳ عضو اوپک در ۷ ماهه سال جاری میلادی را ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. درآمد نیم تریلیون دلاری اوپک در ۷ ماهه امسال تنها ۷۰ میلیارد دلار از درآمد ۵۷۰ میلیارد دلاری ثبت شده برای این سازمان در ۱۲ ماهه سال گذشته میلادی کمتر است.

این گزارش پیش‌بینی کرده است کل درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۲ به ۸۴۲ میلیارد دلار برسد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین درآمد نفتی ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی را ۳۴ میلیارد دلار برآورد کرده است که این رقم از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ فقط ۵ میلیارد دلار کمتر است. ایران در سال گذشته میلادی ۳۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

بر این اساس متوسط درآمد ماهانه ایران از فروش نفت در سال گذشته میلادی ۳.۲۵ میلیارد دلار بوده است، اما ایران در ۷ ماهه امسال به طور متوسط ۴.۸۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که نشان دهنده رشد ۴۹ درصدی است.

درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۷ ماهه امسال که دو برابر درآمد نفتی ایران در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ است نشان دهنده تحلیل رفتن اثر تحریم‌ های آمریکا علیه ایران است. ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۹ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده بود و بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ به ۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

ایران در میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در ۷ ماهه ۲۰۲۰ در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با ۱۷۱ میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق با ۷۲ میلیارد دلار، امارات با ۶۸ میلیارد دلار و کویت با ۵۴ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/imhv

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا