اقتصاد بین الملل

دلار ابزار تحریم آمریکا

اقتصاددان دولت بایدن با اشاره به اهمیت دلار در اعمال و تأثیر تحریم‌ها توسط ایالات متحده علیه سایر کشورهای جهان گفت که چین در تلاش است تا این سلطه را از بین ببرد.

جارد برنشتاین، در این رابطه گفت که پکن به احتمال زیاد در تلاش است تا برتری دلار را از بین برود. او گفت که ارز ذخیره آمریکا کمک می‌کند تا این کشور بتواند کشورها را تحریم کند.

از بین بردن دلار توسط پکن

برنشتاین افزود: «امتیازات بسیار مهمی وجود دارد و حتی در حوزه امنیت نیز مزایایی برای داشتن ارز ذخیره جاری است که یکی از بدیهی‌ترین این مزایا تحریم‌ها است و اگر دولت بتواند ارز ذخیره را کنترل کند، همانطور که علیه روسیه تحریم‌هایی را اعمال کرده است، می‌تواند بر سایر کشورها نیز تحریم‌هایی را اعمال کند.»

در رابطه با سقوط و افول قدرت دلار در جهان باید اشاره کرد که بر اساس تحقیقات مرکز Eurizon SLJ Asset Management، سلطه دلار آمریکا در سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته و در دو دهه گذشته سهم دلار از ذخایر بین‌المللی از ۶۶ درصد به ۴۷ درصد رسیده است.

همچنین در ماه نوامبر، وزارت خزانه داری ایالات متحده گزارشی منتشر کرد و در آن از عدم شفافیت در مورد مکانیسم نرخ ارز در مورد یوان چین انتقاد کرد.

افزایش سقف بدهی در آمریکا

برنشتاین در جلسه استماع  گفت که بهترین روش برای قانون‌گذاران در راستای پاسخگویی به اقدام چین رأی دادن به «افزایش سقف بدهی» است.

«افزایش سقف بدهی» در قانون ایالات متحده به محدودیت استقراضی دولت فدرال اشاره دارد که توسط کنگره تعیین می‌شود.

بدهی ایالات متحده در ژانویه به سقف ۳۱.۴ تریلیون دلار رسید. با این حجم از بدهی نیز دولت بایدن و مجلس نمایندگان که تحت رهبری جمهوری خواهان قرار دارد نمی‌توانند درباره چگونگی حل بحران احتمالی به توافق برسند.

خارج کردن تجارت کشورهای آسیایی زیر سلطه دلار

در حال حاضر بسیاری از کشورهای آسیایی در تلاش هستند تا تجارت خود را از محدودیت و سلطه دلار خارج کنند. حرکت ضد دلاری که آسیا در رأس آن قرار دارد، به اروپا نیز سرایت کرده است و فرانسه یکی از کشورهایی است که در تلاش است تا از این محدودیت خارج شود.

کمترین مقدار استفاده از دلار

روسیه نیز اخیراً اعلام کرده است که اتکای تجاری و مالی این کشور به دلار را به شدت کاهش داده است به طوری که طبق اعلام مقامات ارشد این کشور استفاده از دلار و یورو در پرداخت‌های خارجی این کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

 

 

لینک کوتاه:      https://fesadsetiz.ir/wbpe

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا