اقتصاد بین الملل

دلار زدایی از تجارت جهانی

به نقل از راشاتودی، عمده تجارت روسیه و چین دیگر با دلار انجام نمی شود و ارزهای ملی دو کشور جایگزین این ارز شده است.

نخست وزیر روسیه اعلام کرد: نزدیک به دو سوم معاملات بین مسکو و پکن در حال حاضر با روبل و یوان انجام می شود.

میخائیل میشوستین گفت: مسکو بارها اعلام کرده است که دلار و یورو را غیر قابل اعتماد می داند زیرا استفاده از آنها در معاملات مرزی این کشور با تحریم های غرب بر سر در گیری در اوکراین به خطر افتاده است.

استقلال مالی روسیه و چین

نخست وزیر روسیه در مجمع تجاری شانگهای اعلام کرد: تصمیم متقابل دو کشور برای انجام اکثر معاملات با ارزهای ملی به میزان زیادی تجارت دوجانبه را تقویت کرده است که در حال رسیدن به هدف 200 میلیارد دلاری در سال جاری هستند که جلوتر از برنامه اتفاق می افتد.

وی افزود: در حالی که در سال 2021 تنها حدود یک چهارم تسویه مالی دو کشور با ارزهای ملی انجام می شد اما سال گذشته این رقم به دو سوم رسید و دو کشور متعهد شدند که استقلال همکاری مالی دو جانبه را افزایش دهند و از این طریق حاکمیت اقتصاد دو کشور تقویت شود.

کاهش وابستگی به دلار

مسکو و پکن هر دو تلاش های خود را برای کاهش وابستگی به دلار و یورو در تجارت بین المللی در برابر تحریم های ضد روسیه در سال گذشته افزایش داده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از این گفته بود که یوان چین باید به طور گسترده تر در تجارت خارجی روسیه نه تنها در معاملات با چین بلکه با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سیاستگذاران هندی نیز در ماههای اخیر گامهایی برای دور شدن از دلار به روبل و روپیه در تجارت متقابل با مسکو برداشته اند.

 

 

https://fesadsetiz.ir/yt1r   لینک کوتاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا