مبارزه با قاچاق کالا و ارزمقالات تحلیلیمیز های تخصصیویژه

راهکار مبارزه با قاچاق کالا و ارز / سلسله مقالات تخصصی مبارزه با قاچاق

در مقاله پیشین بسترها و مبادی وقوع قاچاق پرداخته شده و با ابعاد و شیوه‌های قاچاق آشنا شده ایم، اکنون در این قسمت به راهکارهای مبارزه با قاچاق میپردازیم.

راهکار مبارزه با قاچاق چیست؟

با توجه به حجم بالای قاچاق کالا و ارز در نهایت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از فراز و نشیب‌های فراوان در سال 1392 به تصویب مجلس شورای اسلامی‌ رسید و ابلاغ گردید. بنا به گفته کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه، این قانون یکی از قوانین مدرن و مترقی در کشور بوده و برای اولین بار علاوه بر برخورد با متخلفین به طور مفصل به موضوع پیشگیری، مبارزه سیستمی‌ و زیرساختی ورود کرده است، اما متاسفانه به دلایل نامعلومی‌ تصویب آیین نامه‌های اجرایی آن با تاخیر بسیار زیادی همراه بود! (تقریبا بعد از 3 سال). هر چند که همچنان بسیاری از احکام قانونی و آیین نامه‌های آن به اجرا نرسیده است.

متاسفانه عملکرد کشور در برخورد با قاچاق ضعیف بوده و ریسک قاچاق بسیار پایین و عمل قاچاقچی همراه با صرفه می باشد. این وضعیت، ریشه در دو عامل عمده دارد:
• رویکرد کشور در مبارزه با قاچاق عمدتا مبتنی بر برخوردهای موردی با قاچاقچیان بوده و مقوله پیشگیری مغفول مانده است،
• روش‏های کشور در شناسایی و برخورد نیز عمدتا انسان‏محور و مبتنی بر اسناد کاغذی استوار است که با توجه به قابلیت تبانی و جعل، ناکارآمد می‏باشند.
طرح کلان سامانه‏های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صورت اجرای کامل ضمن تغییر متدولوژی مبارزه از سنتی و انسان‏محور به سیستمی ‌و هوشمند، باعث خواهد شد که علاوه بر برخورد با متخلفان و قاچاقچیان، با زمینه‏ ها و بسترهای تخلف و قاچاق نیز برخورد شده و بسیاری از شگردها و روش‏های قاچاق به کلی مسدود گردد و در نتیجه، رویکرد پیشگیرانه در اولویت مبارزه با قاچاق قرار گیرد.

طراحی ‏های صورت‏ گرفته دارای یک استراتژی محوری است: ایجاد شفافیت در عملیات تجارت خارجی و داخلی کشور از طریق الکترونیک و یکپارچه نمودن فرآیندهای تجاری. جان کلام این استراتژی این است که مستندسازی الکترونیک عملیات تجارت رسمی‌ در دستگاه ‏های دخیل، و تبادل الکترونیک اطلاعات بین دستگاه‏ها، اولا منجر به پیشگیری از جعل و تبانی خواهد شد و در نتیجه، شاهد سالم‏سازی فرآیند تجارت رسمی‌ خواهیم بود و ثانیا منجر به شکل‏گیری یک پایگاه جامع و به‏ روز از اطلاعات تجارت رسمی‌ خواهد شد و در نتیجه، شاهد ایجاد شفافیت و شکل‏گیری زیرساخت لازم برای شناسایی سیستمی‌ و سریع موارد تجارت غیررسمی‌ (قاچاق) خواهیم بود.

شاه کلید موفقیت در استقرار سامانه‏ ها و ایجاد شفافیت این است که هر گونه عملیات تجارت رسمی‌ که سند مربوط به آن در سامانه ‏ها به ‏موقع ثبت شده است معتبر شناخته شده و سایر عملیات و اسنادی که در سامانه‏ ها ثبت نشده اند نامعتبر بوده و در دستگاه ‏ها، مراجع قانونی و محاکم قضایی قابل استناد نباشند.

از جمله اهداف و نتایج مورد انتظار از اجرای سامانه‌های می‌توان به موارد اصلی زیر اشاره نمود:
1- شفاف سازی و مستندسازی گردش کالا و ارز در چرخه تجارت داخلی و خارجی
2- تامین اسناد انکار ناپذیر در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده‌های قاچاق به صورت مستند و به لحظه
3- شناسایی فرآیند قاچاق و پیشگیری از آن به صورت سیستمی‌و در لحظه مقتضی
4- افزایش خطر پذیری فعل قاچاق با کنترل غیرمانع و بالابردن میزان کشفیات

 

«سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت » (سامانه جامع تجارت)

دستگاه متولی : وزارت صنعت، معدن و تجارت
دستگاه های همکار : گمرک ایران ، ستاد، وزارت اطلاعات، اتاق بازرگانی و …

این سامانه بستری است تا تمامی‌ سامانه‌های دخیل در فرایند تجارت کشور را با هم متصل کرده و از طریق آن سامانه‌ها به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند. سامانه جامع تجارت تمامی‌فرآیند تجاری کشور را چه در بخش واردات و چه در بخش تولید تحت پوشش قرار می‌دهد و یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی فراهم می‌کند. با استفاده از این سامانه انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت خواهد شد و پدیده قاچاق کاهش خواهد یافت. برخی از مزایای این سامانه مشاهده و پیگیری و جلوگیری از ورود تکراری اطلاعات کلیه فعالیت‌های مرتبط با امور بانکی، بیمه‌ای، حمل و نقل، اخذ مجوزها و امور گمرکی است.

 

سامانه جامع تجارت در یک نگاه

سامانه جامع تجارت در یک نگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا