سیستان و بلوچستانهرمزگان

راه‌ آهن زاهدان-خاش در ایستگاه آخر/ شیوه‌ های تأمین مالی خط‌ آهن چابهار برای تکمیل تا ۱۴۰۳

خیرالله خادمی درباره مصوبه هیات دولت برای تمدید مهلت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه خط‌ آهن چابهار- زاهدان، اظهار داشت: از ابتدا درخواست ما برای تامین مالی پروژه ریلی چابهار- زاهدان یک میلیارد دلار بود که در آن زمان با ۳۰۰ میلیون یورو موافقت شد که برای تسریع در عملیات اجرایی پروژه با دستور رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی به این پروژه کمک شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ادامه داد: برای دریافت این منابع، مهلت ۲ ساله در نظر گرفته شده بود که در این مدت ۲۵۰ میلیون یورو از این ۳۰۰ میلیون یورو استفاده شد، البته از لحاظ کاری، کارگاه آماده جذب منابع بود، اما با تاخیراتی که در تامین ارز به وجود آمد، موجب تاخیر در جذب منابع شد؛ بنابراین نیازمند تمدید ۶ ماهه مهلت دریافت ۵۰ میلیون یوروی باقی مانده بودیم که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این مهلت، تمدید شد.

دستور رئیس‌جمهور درباره تسریع ساخت راه‌ آهن چابهار-زاهدان

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال این مصوبه فقط برای تمدید مهلت استفاده از منابع بود یا اینکه برای تکمیل پروژه منابع جدیدی هم از صندوق توسعه تخصیص می‌یابد؟ گفت: طرح موضوع تمدید تامین اعتبار پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موجب شد علاوه بر موافقت با تمدید مهلت دریافت ۵۰ میلیون یورو باقی مانده از سهمیه ۳۰۰ میلیون یورویی، بر تکمیل این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید شود.

خادمی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ یا ابتدای ۱۴۰۳ باید منابع دیگری از محل تهاتر نفتی و یا از صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تامین منابع جدید فقط طرح موضوع شد یا اینکه مصوبه‌ای هم داشت؟ گفت: مصوبه‌ای برای این موضوع در جلسه مورد نیاز نبود، اما آقای رئیس‌جمهور دستوراتی صادر کردند که موجب تسریع در تامین مالی پروژه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جلسه هیات دولت تاکید شد پروژه ریلی چابهار- زاهدان تا ۱.۵ سال آینده به اتمام برسد، افزود: برای تکمیل این پروژه تا پایان سال آینده حداقل حدود ۳۰۰ میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است.

قطعه ریلی زاهدان-خاش در آستانه تکمیل

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیمانکاری این خط ریلی را برعهده دارد، اضافه کرد: همان‌طور که قبلا هم اعلام شد، محدوده زاهدان-خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر به عنوان قطعه‌ای از راه‌آهن چابهار-زاهدان در آستانه تکمیل است و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

خط ریلی چابهار-زاهدان ۶۴۰ کیلومتر است که به کارفرمایی دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال احداث است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا