اقتصاد بین الملل

رشد بی سابقه قیمت مواد غذایی در اروپا

روزنامه آلمانی هندلز بلات در گزارشی از افزایش بی‌ سابقه قیمت مواد غذایی در اروپا خبر داده و تاکید کرده است که رشد قیمت مواد غذایی در اروپا به حدی است که سیاستمداران کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.

این روزنامه آلمانی اعلام کرده است که فشار افزایش مواد غذایی به حدی است که در بسیاری از کشور‌های جنوب اروپا، دولت‌ها برای کنترل و محدود کردن افزایش قیمت مواد غذایی مجبور شده اند دست به اقدامات بی سابقه‌ای بزنند.

حتی سیاستمداران اروپایی در راستای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های جدید از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بزرگ می‌خواهند که داوطلبانه قیمت‌ها را پایین نگه دارند.

روزنامه آلمانی هندلز بلات تاکید کرده است که تاثیر افزایش مواد غذایی بر مناسبات سیاسی کشور‌ها هم تاثیر داشته به طوری که در یونان، دولت محافظه کار میتسوتاکیس در تلاش است تا تورم را در آستانه انتخابات بهار مهار کند.

افزایش تورم در کشور یونان جهش زیادی داشته به طوری که اداره آمار دولتی یونان در ماه سپتامبر افزایش قیمت مصرف کننده را ۱۲ درصد اعلام کرد که برای یک ماه رقم بی سابقه‌ای است.

رشد قیمت نفت و گاز عامل اصلی تورم در اروپا

این روزنامه آلمانی تاکید می‌کند که افزایش قیمت گاز طبیعی، نفت و برق به طور خاص از عوامل اصلی تورم هستند که پس از جنگ روسیه و اوکراین اوج گرفت، ۴۰ درصد نفت و گاز اروپا را روسیه تامین می‌کند.

پس از درگیری بین دو کشور، کشور‌های اروپایی در پی کاهش واردات گاز و نفت از روسیه بودند تا از این طریق به نوعی روسیه را تنبیه کنند. اگرچه در نیمه راه برخی از کشور‌های اروپایی این اقدام را نشدنی عنوان کردند.

آلمان که مهمترین کشور صنعتی اروپا است، بیشترین وابستگی را به واردات محصولات نفتی و فراورده‌های آن‌ها از روسیه دارد. آلمان برای کاهش واردات خود از روسیه روی افزایش تولید انرژی‌های تجدید پذیر متمرکز شده است. کشور‌های اروپایی قصد دارند تا پایان سال صادرات نفت و گاز از روسیه را به حداقل برسانند.

هندلز بلات در این گزارش به افزایش برخی محصولات غذایی اشاره کرده که میزان نرخ افزایش قیمت محصولات لبنی با ۲۳ درصد، قیمت نان و گوشت حدود ۱۸ درصد گزارش شده است.

رکود اقتصادی بیخ گوش ۱۹ کشور حوزه یورو

گزارش رویترز هم به کاهش سرمایه گذاری‌ها در منطقه یورو اشاره کرده و نوشته است، اعتماد به سرمایه گذاری در منطقه یورو برای سومین ماه متوالی در اکتبر کاهش یافت و به کمترین میزان از ماه می ۲۰۲۰ رسید که این خطر رکود برای ۱۹ کشور حوزه یورو است.

بر اساس این گزارش شاخص «سنتیکس» برای منطقه یورو هم به منفی ۳۸.۳ واحد در ماه اکتبر رسیده که پیش از این درم اه سپتامبر منفی ۳۱.۸ بوده است.

بر اساس این گزارش شرایط ابهام درباره تامین گاز و انرژی در زمستان به دلیل حمله تروریستی به خط لوله نورد استریم وجود دارد و این مسئله کشور‌های اروپایی را بسیار نگران کرده است.

این گزارش می‌نویسد علاوه بر آن نگرانی اقتصادی دیگری احتمال تشدید درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین است و به این دلیل امیدواری‌ها برای بهبود اوضاع را بسیار کمرنگ کرده است.

در این گزارش تصریح شده است که نگرانی دیگر این است که بانک‌های مرکزی اقدام مناسبی را درباره مقابله با تورم در کشور‌ها انجام نمی‌دهند و آن‌ها به افزایش نرخ تورم بسنده کرده اند در حالی که پیش از این اقدامات آن‌ها درباره مقابله با بحران کرونا بهتر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا