اخباراخبار میز تخصصی بانکداری

رشد مثبت و تورم نزولی ایران به روایت بانک جهانی

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقنصادی ; بانک جهانی پیش بینی های خود از نرخ رشد اقتصاد ایران در سال های 2023 و 2024 را در حدود دو برابر افزایش داد و بر این اساس، تولید ناخالص داخلی کشورمان در سال جاری به 4.1 درصد خواهد رسید.

این بانک همچنین روندی کاهنده برای تورم در کشورمان پیش بینی کرده و تخمین زده است که این رقم در سال جاری به   42.6 درصد و سال آینده به 35.8 درصد کاهش خواهد یافت.  2 برابر شدن برآورد بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در 2023 و 2024 گزارش بانک جهانی از چشم انداز اقتصاد منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا (موسوم به منا) منتشر شد. به طور کلی این سلسله از گزارش های بانک جهانی دو بار در سال تهیه می شود و چشم انداز کوتاه مدت منطقه یادشده را گزارش می دهد. گزارش مذکور حاکی از بهبود و تقریباً دو برابر شدن برآورد نرخ رشد اقتصاد ایران در سال های 2022 تا 2024 است.

در گزارش قبلی بانک جهانی که در فروردین امسال منتشر شده بود، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال 2022، 2.7 درصد، سال 2023، 2 درصد و سال 2024، 1.8 درصد برآورد شده بود. با این حال، در گزارش اخیر این بانک که مهرماه منتشر شده، مشاهده می شود که نرخ رشد برای سال 2022، 3.8 درصد، سال 2023، 4.1 درصد و سال 2024، 3.5 درصد پیش بینی شده است. از آن جایی که تا انتهای سال 2023 میلادی، کمتر از سه ماه باقی مانده است، بنابراین می توان پیش بینی رشد 4.1 درصدی را نزدیک ترین برآورد به ارقام واقعی سال جاری میلادی دانست.

پیش بینی این نهاد بین المللی در حالی است که آخرین گزارش های دو نهاد معتبر داخلی یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، از نرخ رشد اقتصاد ایران در بهار امسال، از رشد تا 6.1 درصدی بدون نفت و تا 7.9 درصدی با احتساب نفت حکایت دارد. در عین حال، جزئیات این گزارش ها نشان می دهد که رشد اقتصادی رخ داده در بهار امسال، بر پایه دو عامل رشد بخش نفت و همچنین خدمات بوده است. پیش بینی ادامه روند کاهنده تورم در سال های پیش رو بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود، تورم سال های 2021 تا 2024 را به ترتیب 46.2، 46.5، 42.6 و 35.8 درصد اعلام و پیش بینی کرده است همان طور که مشاهده می شود، این ارقام از روند کاهنده نرخ تورم لااقل بین سال های 2022 (سال گذشته میلادی) تا سال 2024 (سال آینده میلادی) حکایت دارد.

در خور ذکر است بانک مرکزی در ماه های گذشته به طور مشخص روی دو محور برای مهار تورم در سال جاری تمرکز کرده است. اولین محور، کنترل نرخ رشد نقدینگی از مسیر کنترل ترازنامه بانک هاست که به عبارت دیگر شامل کنترل خلق نقدینگی بی ضابطه و بدون ارتباط با بخش های هدف گذاری شده در اقتصاد می شود. از سوی دیگر این بانک با تکیه بر مواردی همچون افزایش منابع ارزی، افزایش بازگشت ارزهای صادراتی و همچنین راه اندازی بازار متشکل ارزی، به طور غیر مستقیم موجب شده تا تعیین نرخ ارز از دست کانال های غیر رسمی خارج شود و ثبات خوبی را تجربه کند. از این مسیر انتظارات تورمی که مشخصاً خود را در بازار دارایی ها نشان می داد نیز ماه هاست روند نسبتاً آرامی را تجربه می کند. با این اوصاف و در صورت آرام ماندن بازار ارز به خصوص در ماه های پایانی پاییز و نیز پایان سال جاری شمسی، پیش بینی می شود تحقق ارقام تخمینی بانک جهانی برای نرخ تورم دور از دسترس نباشد.

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/vqe9

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا