آمارمقالات تحلیلیویژه

رشد 113 درصدی ذخیره سازی گندم / خرید تضمینی 7میلیون و 400 هزار تن گندم تا کنون

بررسی آمارهای پنج ماهه گمرک در سال‌جاری نشان می‌دهد، طی این مدت ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و ۸۷ میلیون دلار وارد کشور شده است و با رشد 113 درصدی ذخیره سازی گندم مواجه شدیم. انتظار می‌رود با توجه به تولید ۱۱ میلیون تن گندم و خرید بیش از ۷ میلیون تنی دولت، خودکفایی در تهیه گندم نان در سال آینده محقق شود.
طبق آخرین اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، کشتی اقیانوس‌پیمایی با محموله‌ای به وزن ۱۰۰ هزار تن گندم در نیمه شهریورماه در بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان پهلوگیری کرده بود. محموله‌های تخلیه شده این کشتی در قالب حمل‌و‌نقل یکسره و بر‌اساس برنامه حمل‌ونقل شرکت بازرگانی دولتی ایران به اقصی نقاط کشور ارسال شد و با انجام این عملیات بندری، ۱۰۰ هزار تن گندم به ذخایر راهبردی این محصول در کشور افزوده شد که نسبت به سال گذشته رشد 113 درصدی ذخیره سازی گندم را شاهد بودیم.
طبق آمارهای موجود در سال‌جاری ۱۱ میلیون تن گندم در سراسر کشور تولید شده است که انتظار می‌رود دولت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن را از کشاورزان خریداری کند درحالی که با اقدامات دولت قبل و منطقی نبودن نرخ خرید تضمینی در سال گذشته، تنها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از کشاورزان خریداری شده بود.

مهم‌ترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از گندمکاران

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی از جمله گندم را در دستور کار خود ق رار داد به طوری که در حال حاضر در تولید برخی کالاهای اساسی همچون گندم، برنج، پنبه و جو در آستانه خودکفایی قرار دارد.
 وزارت جهاد کشاورزی با اقداماتی از جمله اجرای کشت قراردادی، کاهش ۴۵ درصدی قیمت نهاده‌ها، افزایش بیش از دوبرابری نرخ خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و پرداخت به‌موقع مطالبات گندمکاران تلاش کرد تا انگیزه و رغبت کشاورزان را برای تولید بیشتر گندم افزایش دهد.
مهم‌ترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از گندمکاران
این وزارتخانه اجرای کشت قراردادی گندم در بیش از ۱۵۲ هزار هکتار با حدود ۱۲ هزار کشاورز در ۷ استان را در دست اقدام دارد که در قالب این طرح بیش از ۳۵۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد. همچنین در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۹۰۰ هکتار زیر کشت گندم آبی و دیم قرار گرفت که از این میزان ۱۹۰۰ هزار هکتار زیر کشت آبی و ۴ هزار هکتار زیر کشت دیم رفت. از سطح زیر کشت گندم آبی و دیم، مجموعاً ۷۱۰۰ تن گندم به صورت تضمینی خریداری شد که نسبت به سال گذشته از رشد بیش از ۵۶ درصدی برخوردار شده است.

نوید رشد دوباره خرید تضمینی گندم با تعیین نرخ منطقی

طبق مصوبه جدید شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی امسال نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به اضافه ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت و جایزه تشویقی تعیین و ابلاغ شد که در مجموع ۱۳ هزارتومان می‌شود.
 علی قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به رضایت گندمکاران از نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفته است: «کشاورزان از نرخ خرید تضمینی ۱۳ هزارتومانی گندم در دولت سیزدهم رضایت دارند، زیرا نسبت به دو سال گذشته ۱۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. امسال قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۱۴۳ درصد رشد داشته است که در دولت‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.»
سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره آخرین آمار تولید گندم در کشور گفت: طبق آخرین گزارش تاکنون ۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده است که ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته و حاکی از رشد ۵۷ درصدی نسبت به سال قبل است.
وی با بیان اینکه گندم در انتهای عملیات برداشت قرار دارد، افزود: پایان شهریورماه و اوایل مهرماه برداشت گندم به اتمام می‌رسد و بعد از آن برداشت گندم با دست و به وسیله خرمن کوبی انجام می‌گیرد که میزان آن بسیار کم است.
نوید رشد دوباره خرید تضمینی گندم با تعیین نرخ منطقی
سهرابی درباره بذرهای تولید شده گندم گفت: بیش از ۴۰۰ هزار تن بذر لیبل دار یا بذر گواهی شده استاندارد تهیه شده است که در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود و مشکلی هم در تأمین کود و سم وجود ندارد. ضمن اینکه خط اعتباری برای مکانیزاسیون و خرید ادوات و ماشین‌آلات دنباله‌بند در نظر گرفته شده است. در همین راستا، کشاورزان از طریق اداره جهاد کشاورزی استان‌ها می‌توانند تسهیلات خرید ادوات کشاورزی با نرخ ۴ درصد را دریافت کنند.

اجرای طرح جهش تولید از اول مهرماه

این مقام مسئول اجرای کشت قراردادی را به نفع تولید کشاورزان عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح کود و بیمه در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود و هزینه آن بعد از برداشت محصول از حساب کشاورز کسر می‌شود. همچنین در طرح جهش تولید در دیمزارها که با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام از اول مهرماه آغاز می‌شود در سطح ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای ۲۱ استان اجرا می‌شود. این طرح برای محصولات گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و گیاهان روغنی انجام می‌گیرد.
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دیگر اقدامات وزارت جهاد در حمایت از تولید و ترغیب کشاورزان به کاشت محصولات گفت: تأمین لجستیکی برای عملیات کاشت و برداشت، آموزش به کشاورزان و پرداخت کمک هزینه بیمه به ازای هر هکتار ۵۰ هزار تومان برای ترغیب بیمه محصول کشاورزان از دیگر اقدامات وزارت جهاد برای ترغیب کشاورزان محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا