آمار

رشد57 درصدی صادرات ایران به ترکیه

حجم مبادلات 2 کشور در این بازه زمانی 2 میلیارد و 742 میلیون دلار اعلام شد، درحالیکه در سال گذشته میلادی، این رقم یک میلیارد و 975 میلیون دلار بود.

چارتر پرواز استانبول زیر نرخ بازار

 اداره آمار ترکیه اعلام کرد ایران در پنج ماه نخست سال 2022، یک میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده است که این رقم، رشد 57 درصدی را نسبت به عملکرد سال گذشته صادرکنندگان ایرانی نشان می دهد. ایران نوزدهمین صادرکننده به ترکیه در سال گذشته میلادی بوده است.

رشد صادراتی ایران به ترکیه در حالی رقم خورده که مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه پیش از این گفته بود ترکیه همواره جزء 5 مقصد صادراتی و وارداتی ایران شناخته می شده و در سال جاری با توجه به عبور از پاندمی کرونا افزایش صادرات به این کشور دور از ذهن نبود؛ از سوی دیگر ترکیه واسط صادراتی ایران و اروپا محسوب می شود و این امر نیز بر رشد صادرات ایران به ترکیه اثرگذار بوده است.

سعادت در ادامه با اشاره به اینکه صادرات 2 میلیارد و 742 میلیون دلاری نباید چندان برای ما خوشایند باشد عنوان کرد: در سالهای گذشته ما حجم تجارت ۲۱ میلیارد دلاری را با ترکیه تجربه کرده‌ایم، از این رو امیدواریم به محض اینکه مشکل تحریم‌ها کاهش پیدا کند یا لغو شود، به آن روزها برگردیم و پیش بینی می کنیم برای سال جاری رقم صادرات به این کشور بازهم افزایش یابد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره‌بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین‌آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان، عمده کالاهای صادراتی ایران  به ترکیه در بهار سال جاری خورشیدی بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا