جشنواره 8 فرمانمبارزه با فساد

شجاعت مسئولین در مقابله با فساد

به گزارش روابط عمومی ستاد ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی سردار یزدی رییس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در آیین افتتاحیه و رونمایی از پوستر جشنواره هشت فرمان که در سالگرد فرمان 8 ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی رهبر انقلاب برگزار می‌شد، گفت: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. چه در نهادهای مردمی و چه در سران سه قوا و مسئولین.

رهبر انقلاب در پیام خود در سال 80 ذکر کردند که نظام ما نظام علوی است.نباید از آن دور شویم.

ایشان فرمودند که جمهوری اسلامی جز خدمت به مردم و برافراشتن پرچم عدالت اسلامی فلسفه دیگری ندارد. در طول سال ها اقداماتی شده اما تا رسیدن به نتیجه ای که قابل قبول باشد فاصله داریم.

شجاعت مسئولین در مبارزه با فساد

وی افزود: وقتی حرکت کنیم حمایت‌های الهی و کمک های مردمی همراه ما خواهد بود. رهبر انقلاب اعلام کردند که مسئولین باید در مبارزه با فساد شجاعت داشته باشند. وقتی تعداد زیادی از مردم در مقابل آمریکا و تحریم‌ها ایستادگی کردند، باید مسئولان در برابر فساد داخلی بایستند. هدف‌گذاری ما در سال 1401 حوزه بانک‌ها بود.

مسیر شفافیت و ارتباط سامانه‌ها از اولویت های مبارزه با فساد در دولت بود. امروز دیگر ناهماهنگی در این حوزه نداریم. البته به دلیل مشکلات زیرساختی عقب‌ماندگی هایی داریم. در سال 1401 می‌توان گفت که تبادل داده‌ها توانست جلوی برخی از مفاسد را بگیرد. ما بحث پیشگیری و شناسایی گلوگاه‌های فساد را دنبال می‌کردیم.

شناسائی مفسدان در حد کلان و بزرگ

سامانه‌هایی که مستقر شده یا در حال تکمیل هستند، این نوید را می‌دهند تا شناسایی افرادی که در حد کلان در حال فساد هستند، تسهیل شود. رییس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در قانون حمایت از تولید امتیازی به مفسدین داده شده بود که جلوی آن را گرفتیم. مسئله ای در حوزه مولدسازی ایجاد که امروز نحوه اجرای آن در حال تغییر است.

این موضوع اجتناب ناپذیر است. در بانک‌ها اتفاقی رخ می‌دهد که اصلاح آن نیاز به جرات دارد. دلیل ناترازی بانک‌ها برداشت‌های بی‌جایی است که از بانک مرکزی داشتند.

پیشنهاد کردیم تا همه بانک‌ها اموال و بنگاه‌های زیادی که دارند را بفروش برسانند. بانک ها در سال 1395 این برداشت از بانک مرکزی انجام دادند و باید اموال را به نرخ همان سال با بانک مرکزی تسویه کنند.

 

برخورد بدون اغماض با افراد ناسالم

این موارد از جمله اقداماتی است که در حال پیگیری آن هستیم. باید دقت کنیم که به هیچ عنوان کار تبلیغاتی نکنیم. دوم اینکه باید با کار خود امنیت را برای فعالان سالم ایجاد کنیم. ضمن اینکه لازم است تا افراد ناسالم بدون اغماض برخورد کنیم.

در حوزه بانکی برخی از افراد فاسد از نقاط کور قانون استفاده می‌کنند. یک فرد در یک استان بدهکار بانکی است اما می‌رود و در استان دیگر کارخانه می‌زند و مجددا براساس قانون رفع موانع تولید تسهیلات دریافت می‌کند.

این موضوعی است که جلوی آن را گرفتیم. مقابله با شرکت‌های صوری را دنبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه کارنامه سه قوه در حوزه بانک‌ها در سال 1401 قابل قبول بوده است، گفت: در نظام مالیاتی تحولاتی رخ داده است.

تمرکز بیشتر به روی حوزه تجارت

با رئیس جدید سازمان امور مالیاتی جلسه داشتیم. در سال گذشته برای تعیین تکلیف فرار مالیاتی هزار و 300 میلیارد تومانی که شناسایی شده بود درگیر مسائل قانونی بودیم.

این موضوع با مشکلات قانونی همراه بود که با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت صمت و پلیس راهور تسریع شد. به این ترتیب پیش از عید توانستیم این خودرو ها را بفروش برسانیم.

برنامه ما برای سال 1402 تمرکز بر حوزه تجارت است. حوزه کم اظهاری و بیش اظهاری در گمرک مورد توجه است. در ماه‌های پایانی سال جلوی برخی تخلفات در این حوزه گرفته شد. سعی می‌کنیم از کارهای تبلیغاتی دوری کنیم.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/6r2v

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا