مالیات

شفافیت معاملات و وصول مالیات عادلانه با سامانه مؤدیان

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در دولت‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفت با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تحول کلیدی در نظام امور مالیاتی این سامانه پس از سه سال معطلی در نهایت به بهره‌برداری رسید.

مودیان به صورت تدریجی به این سامانه متصل شدند و با ارائه آموزش‌ها در نهایت موفق به صدور صورتحساب‌های الکترونیکی شدند که بر اساس آن هر نوع خرید و فروشی را ثبت می‌شود؛ بر این اساس هرگونه اطلاعاتی اعم از مراودات مودی با سازمان مالیاتی در این کارپوشه ثبت، اساس کار محاسبه و دریافت مالیات و همچنین نظارت بر فعالیت‌ها به صورت شفاف صورت می‌گیرد.

بر این اساس تمام فعالیت‌هایی که در عرصه اقتصادی و در قالب تعاملات و فروش تحقق پیدا کند، به صورت صورتحساب‌های الکترونیک در این سامانه ثبت می‌شود، از این‌رو حساب‌های الکترونیک مبنای مالیات ستانی سیستمی قرار می‌گیرند ضمن اینکه اگر فردی الزام قانونی در خصوص ارسال صورت صورتحساب الکترونیک را انجام ندهد، مشمول جرایم قانونی خواهد شد.

اتصال ۴۲ هزار و ۷۴۲ شرکت و شخص حقوقی به سامانه مودیان

طبق آخرین گزارش‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی تاکنون ۴۲ هزار و ۷۴۲ شخص حقوقی به این سامانه پیوسته‌اند که شامل ۴۷۰ شرکت بورسی، ۹۵ شرکت دولتی و ۴۱ هزار و ۱۷۷ شخص حقوقی دیگر هستند. ۴۱۶ میلیون صورتحساب در سامانه مودیان صادر شده است.

بر اساس این گزارش، در گام اول اجرای سامانه مودیان، حدود ۴.۵ میلیون و در گام دوم حدود ۹ میلیون دستگاه پذیرنده و ابزار پرداخت الکترونیک به پرونده مالیاتی ملحق شدند. همچنین حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار شناسه کالا و خدمت و حدود ۳۶ هزار امضای الکترونیک در این بستر انجام شده است.

سامانه مودیان بزرگترین زیرساخت ها برای اخذ مالیات هوشمند

درباره اهمیت سامانه مودیان «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان را یکی از بزرگترین زیرساخت ها برای اخذ مالیات هوشمند دانست و خواستار انگیزه بخشی به مدیران و کارکنان و پشتیبانی از سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرای این طرح بزرگ ملی از مجلس و دولت شد.

وی همچنین بر کمک سایر دستگاه ها به سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در فرایند هوشمندسازی اقتصاد کشور و نظام مالیاتی تاکید کرد.

خاندوزی، اجرای کامل پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را تکلیف قانونی دانست که وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری کرده است و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال ۱۴۰۲ گزارش کاملی از روند اجرای این قانون به مجلس و ریاست جمهوری ارائه شود.

اضافه شدن روزانه حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ شرکت به سامانه مؤدیان

«سید محمد هادی سبحانیان» رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز درباره اهمیت این سامانه مودیان گفته است که در حال حاضر روزانه حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ شرکت به سامانه مؤدیان برای صدور صورتحساب اضافه می‌شوند.

طبق گفته وی، سامانه مؤدیان شاه کلید گذر از نظام سنتی به نظام مالیات ستانی هوشمند است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تکمیل اجرای سامانه مؤدیان و بالغ شدن آن را نیازمند همراهی بخش خصوصی دانست و عنوان کرده است که سامانه مودیان پروژه تحولی بزرگی برای کشور است و یکی از مطالبات جدی که بخش خصوصی از ما دارد و به حق هم هست و در این خصوص برنامه‌های ویژه‌ای داریم آموزش استفاده از این ابزار است که انجام آن با همراهی بخش خصوصی صورت می گیرد.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/hloa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا