مالیات

شناسایی ۷ هزار شرکت صوری که برای فرار مالیاتی ثبت شده بودند

داوود منظور در نشست با رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: در سند تحول دولت مردمی، موضوع مبارزه با فرار مالیاتی و شفاف‌ سازی اقتصاد مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً نظام مالیاتی باید به سمتی برود که عمده درآمد‌های مالیاتی از محل شناسایی فرار‌های مالیاتی و شناسایی مودیان جدید تأمین شده و فشار بر مودیان منضبط به حداقل برسد.

وی افزود: امسال نرخ مالیات بخش‌های تولیدی ۵ واحد درصد کاهش یافت که این اقدام به تحرک و رونق تولید کمک می‌کند. همچنین معافیت مالیاتی درآمد‌های شرکت‌های بورسی در صورت افزایش سرمایه، معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان و تقسیط بلند مدت مشاغل آسیب دیده از کرونا از دیگر حمایت‌های نظام مالیاتی از بخش تولید محسوب می‌شود.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، جرم انگاری فرار مالیاتی و تعیین مجازات کیفری برای آن از جمله مهمترین اصلاحات صورت گرفته قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ بود که زمینه برخورد قضائی با جرایم مالیاتی را فراهم آورده است. استفاده مؤثر از این ظرفیت قانونی مستلزم همکاری سه جانبه میان سازمان امور مالیاتی کشور، پلیس امنیت اقتصادی و دادستانی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: فرار مالیاتی عموماً به سه شکل اساسی عدم ثبت نام به عنوان مؤدی مالیاتی، کتمان درآمد و ثبت هزینه‌های غیرواقعی صورت می‌پذیرد و با توجه به گسترده بودن فرار مالیاتی در کشور، عزم جدی و اراده قاطع دو دستگاه برای برخورد با جرایم اقتصادی و فساد اداری لازمه این همکاری هاست. البته در این میان پدیده چند دفتری نیز راهی برای کتمان درآمد برای اشخاص حقیقی و حقوقی است.

منظور یادآور شد: در صورتی که در سه زمینه فرار مالیاتی، فساد اداری و ضعف فرهنگ مالیاتی توفیقات قابل ملاحظه‌ای به دست آوریم، امکان اینکه کل بودجه جاری کشور از محل درآمد‌های مالیاتی تأمین شود، وجود دارد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بر ضرورت پرداخت مالیات به عنوان یک تکلیف شهروندی و واجب اجتماعی تاکید و اظهار کرد: در بحث مبارزه با فرار مالیاتی و فساد باید تمرکز بر کسانی باشد که تأثیر بسیاری در شکل گیری این جرایم و مفاسد دارند و طبیعتاً با تکیه بر اصل اهمیت، باید سراغ آن ۱۰ درصدی برویم که ۹۰ درصد فرار مالیاتی را شکل می‌دهند.

وی بیان کرد: تا کنون بیش از ۷ هزار شرکت صوری شناسایی شده و در تلاشیم تا علاوه بر شناسایی این شرکت‌ها، ذی نفعان اصلی که مرتکب فرار مالیاتی شده‌اند را نیز شناسایی و از آن‌ها مطالبه مالیات کنیم.

سردار سرتیپ غلامرضا رضائیان رئیس پلیس امنیت اقتصادی نیز در این نشست، ضمن اعلام آمادگی این دستگاه برای افزایش همکاری‌ها با سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امروز ابلاغ می‌کنم که اولین اولویت همکاران ما در پلیس امنیت اقتصادی کشور، موضوع مالیاتی است و به زودی در تمامی استان‌ها، تیم‌های همکاری نظام مالیاتی و پلیس امنیت اقتصادی تشکیل خواهد شد.

گفتنی است در این نشست داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی و سردار سرتیپ غلامرضا رضائیان رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور به فعال سازی کارگروه‌های استانی بین ادارات مالیاتی و پلیس امنیت اقتصادی استان‌ها به توافق رسیدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا