مبارزه با زمین خوارییادداشت ها

صدور اسناد کاداستر در حیطه زمین خواری

بسمه تعالی

صدور اسناد کاداستر موضوع برزمین‌مانده در حیطه زمین خواری

 

یکی از بسترهای اصلی بروز فساد در کشور مسئله زمین هست، پدیده زمین‌خواری که از لحاظ ریالی بزرگترین مفسده کشور محسوب می‌شود که آسیب‌های جبران ناپذیری در زمینه محیط زیست به بار می‌آورد و از طرفی با اختلال در معادله عرضه و تقاضای زمین، بازار مسکن را دچار تلاطم می‌کند یکی از مهم ترین قوانینی که اجرای کامل و درست آن می‌تواند به شدت ریسک بروز پدیده زمین‌خواری را تحدید کند «قانون جامع حدنگار(کاداستر) کشور» می‌باشد مطابق ماده 2 آن؛ سازمان ثبت اسناد و املاک، متولی اجرای حدنگاری، صدور اسناد مالکیت حدنگار، ایجاد و بهره‌برداری نظام جامع و سایر تکالیف مندرج در این قانون است.

یکی از ارکان اصلی در قانون مذکور بحث صدور اسناد مالکیت حدنگار می‌باشد که مطابق ماده 11 سازمان مکلف است ظرف مهلت پنج سال پس از لازم الاجراء شدن این قانون کلیه اسناد مالکیت دفترچه‌ای را به اسناد مالکیت حدنگار تبدیل کند. برای این منظور کلیه دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای اعم از دستگاه‌ها و اشخاص خصوصی مکلفند در زمان‌بندی مشخصی که در هر منطقه به وسیله سازمان اعلام می‌شود؛ سند خود را به سازمان ارائه کنند. و نیز مطابق با ماده 9 قانون جامع حدنگار کلیه دستگاه‌ها مکلفند تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره‌بردار و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را با رعایت جنبه‌های امنیتی حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تهیه نموده و جهت صدور سند مالکیت حدنگار در اختیار سازمان قرار دهند.

صدور سند تک‌برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی

با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تامین امنیت اجتماعی در راستای تحقق این توسعه، صدور سند تک‌برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و از این پس سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله‌دار و دفترچه‌ای قدیمی صادر می‌شود.

صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر به دلیل بالابودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعین ثبتی اجرا شده است. کاداستر، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می کند. از مشخصات این سند غیر قابل جعل بودن آن به دلیل درج برچسب هولوگرام و همچنین تعویض سند پس از هر انتقال می‌باشد. مزایای سند مالکیت کاداستری با بهره‌گیری از این نرم افزار امکان اشتباه به شدت کاهش می‌یابد و 10 فرآیند مربوط به صدور سند حذف خواهد شد.

بخشی از مزایای سند کاداستری به شرح زیر می باشد:

1-ارتقاء امنیت و آرامش روانی

2- کاهش اشتباهات

3- حذف نوشتار های دستی

4- عدم امکان الحاق هر گونه عملیاتی به متن سند

5- حذف فرایندهای زائد اداری

6-کاهش سفرهای درون شهری

7- حذف مراجعه متقاضیان

8- صرفه جویی در مصرف اوراق 32برگ بهادار

9- صرفه جویی در خروج ارز

10- تحویل اسناد مالکیت به درب منازل مالکین

11- شفاف سازی امور

12- ذخیره سازی اطلاعات در بانک املاک

13- اعمال شاخصه های سرعت ، دقت و کیفیت

14- حفظ و حمایت بهینه از مالکیت مالکین رسمی

در شیوه جدید با یک بار مراجعه مردم به باجه مربوطه در واحدهای ثبتی و درخواست سند مالکیت و دریافت مدارک، وقت معینی به مراجعین اعلام شده و بعد از فرآیند کارشناسی و تنظیم سند، در همان وقت معین سند مربوطه از طریق پست به درب منزل متقاضی ارسال خواهد شد.

هدف از اصلاح فرآیندهای ثبتی در حوزه ثبت املاک:

الف) شفاف سازی

ب) استاندارد کردن اطلاعات املاک

پ) تسهیل عملیات اجرایی ثبت

ت) حذف تشریفات غیر ضروری

ج) تقلیل فرایندها

چ) بستر سازی برای اجرای مکانیزاسیون املاک

ح) ارتقاء بهره وری سازمان

خ) پیشگیری از ارتکاب جرم

د ) پیشگیری از جعل اسناد

ذ) ارتقاء ضریب امنیتی اسناد

ط) حذف اوراق بهادار دولتی

ظ) شفاف سازی

ع) تکریم ارباب رجوع

از اهداف عمده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اجرای این طرح بوده است. بمنظور ارائه خدمات بهینه توام با سرعت و دقت وکیفیت به مراجعین می‌باشد.

 

 

علیرضا رحیمی

۳۱/۰۲/۱۴۰۲

 

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/4zob

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا