اخبار

طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوی دلال‌بازی‌ها را می‌گیرد

فرشاد پرویزیان اظهار داشت: اولین باری که این قانون متوقف شد به خواست عباس آخوندی وزیر وقت مسکن دولت یازدهم بود.

وی افزود: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه رنگ و بوی سیاسی گرفته است و عده‌ای به خاطر منافع افرادی خاص این طرح را تصویب نمی‌کنند و اکنون شاهد دلالی و سوداگری در بازارهای طلا، ارز، سکه، خودرو و مسکن هستیم.

اختصاص نداشتن این طرح روی کالاهای مصرفی

نایب رییس انجمن اقتصاد ایران اضافه کرد: عده‌ای نیز توجیه می‌کنند که این طرح بدون در نظر گرفتن تورم است و مباحث غیر کارشناسی را ارائه می‌کنند در حالی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه به کالاهای مصرفی اختصاص ندارد و جلوی دلال‌بازی را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فضای اقتصادی بدون طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بهشت مالیاتی برای عده‌ای دلال شده است، گفت: این طرح به دنبال این است تا جلوی سوداگری را بگیرد و سرمایه را به سمت تولید و ایجاد اشتغال سوق دهد در حالی که عده‌ای به راحتی با دلالی اقدام به دریافت سودهای کلان می‌کنند.

پرویزیان ادامه داد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه به افراد می‌گوید که اگر به دنبال دلالی و سوداگری هستید مانعی ندارد فقط باید مالیات را بر اساس سودی که کسب کرده‌اید، پرداخت کنید.

اجرا شدن این مسئله در همه دنیا

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در همه جای دنیا طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرا می‌شود، گفت: به عنوان مثال در کشوری مانند کانادا اگر فردی اقدام به خرید خانه دوم کند باید هنگام فروش خانه دوم مالیات پرداخت کند این در حالی است که عده‌ای در کشورمان در سال چندین بار خانه و خودرو خرید و فروش می‌کنند که نشانگر دلالی است.

نایب رییس انجمن اقتصاد ایران بیان داشت: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه حساب‌های بانکی و خرید و فروش‌ها قابل رصد است و همه معامله‌ها ثبت می‌شود این امر منجر به شفافیت اقتصادی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه از جذابیت دلالی می‌کاهد، گفت: سوداگری یعنی دامن زدن به گردش پول است که این امر منجر به ایجاد تورم انتظاری می‌شود به عنوان مثال وقتی دلالی خانه‌ای را خرید و فروش می‌کند در بخش مالی سرعت گردش پول بالا می‌رود و منجر به ایجاد تورم می‌شود.

معاف مالیاتی برای تولیدات

پرویزیان عنوان کرد: نباید به خاطر عده‌ای محدود، فضای تورمی و چالش در بازار را برای عموم جامعه فراهم کنیم حتی در آزادترین اقتصادها مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می‌شود تا جلوی دلالی گرفته شود.

وی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ابزار تنظیم‌گری دولت عنوان کرد و گفت: این طرح برای دولت درآمدی ندارد بلکه جلوی افزایش و نوسان قیمت‌ها را می‌گیرد و سرمایه‌های سرگردان را به سمت تولید و ایجاد اشتغال سوق می‌دهد.

نایب رییس انجمن اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا به تولید واقعی معافیت مالیاتی اختصاص داده می‌شود تا رغبت به تولید افزایش پیدا کند.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/caai

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا