اخباراقتصاد بین الملل

عالی بودن روابط ایران و روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مراسم امضای توافقنامه احداث خط‌آهن رشت ـ آستارا که در تهران و با حضور رئیس‌جمهور کشورمان توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه امضا شد.

ایشان به صورت ویدئو کنفرانسی اظهار داشت:  تصمیم اصولی برای این اقدام در سال 2022 اتخاذ شد و امروز این ایده که سابقه 20 ساله دارد، به مرحله عمل خواهد رسید.

پوتین گفت: این خط ریلی 162 کیلومتری که دو شهر رشت و آستارا در ایران را به شکل ریلی به یکدیگر متصل می‌کند، این فرصت را فراهم می‌کند که شاهد حمل و نقل ریلی بدون وقفه در کل مسیر کریدور شمال به جنوب باشیم.

سیاست‌گذاری و توسعه روابط بین ایران و روسیه

وی گفت: در چارچوب این پروژه عظیم ما شاهد سطح عالی در روابط ایران و روسیه هستیم.

رئیس جمهور روسیه در این رابطه با تشکر از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان برای سیاست‌گذاری در جهت توسعه روابط بین دو کشور، تأکید کرد: احداث این‌ راه آهن موجب تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی می‌شود و از طرف دیگر امتیازات رقابتی گوناگونی را برای کشورهای حاضر در مسیر حمل و نقل شمال-جنوب ایجاد می‌کند.

پوتین افزود: با احداث این خط ریلی، این امکان فراهم می‌شود که کالاها مسیر انتقال از سن‌پترزبورگ در روسیه به بمبئی هند را 10 روزه طی کنند و این در حالی است که از مسیرهای سنتی زمان انتقال کالاها 30 تا 40 روز طول می‌کشید. این مسیر همچنین به صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل کالا منجر خواهد شد و در قالب آن شاهد افزایش حجم مبادله کالاها نیز خواهیم بود.

امکان وجود تبادل تجاری بین کشورها

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: با احداث خط ریلی رشت ـ آستارا  ظرفیت حمل و نقل در کریدور شمال به جنوب افزایش خواهد یافت و امکان انتقال کالاهای ایرانی و روسی به دیگر کشورهای جهان امکان‌پذیر می‌شود، ما می‌توانیم از این مسیر جدید برای ارسال مواد غذایی و محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای آفریقایی استفاده کنیم و از این طریق احداث این خط ریلی به بهبود امنیت غذایی در جهان منجر می‌شود و منافع اقتصادی قابل توجهی هم به همراه خواهد داشت.

پوتین ادامه داد: احداث این خط ریلی همچنین موجب فراهم شدن امکان استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر دو کشور و بهتر شدن شرایط اشتغال و باز شدن فضا برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

نهایی شدن موافقت های ریلی کشورها

وی اضافه کرد: این آغاز کار است و در کنار تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت کریدور شمال ـ جنوب، مسیرهای دیگری هم قرار است بین دو کشور توسعه پیدا کنند. در این مسیر به دنبال آن هستیم که با تعامل بیشتر با کشور آذربایجان ، متن موافقت‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بین ایران، آذربایجان و روسیه نهایی شود.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/2bu8

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا