اخبار

تصمیم عربستان برای پایان جنگ با یمن

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی اعلام کرد که عربستان، شورای ریاستی یمن را از تصمیم خود برای پایان دادن به جنگ و بستن دائمی پرونده یمن مطلع کرده است.

احضار رئیس شورای ریاستی یمن به عربستان

المیادین  نوشت: عربستان سعودی رئیس و اعضای شورای ریاستی یمن را در سالگرد اعلام این شورا در ریاض احضار کرده و آن‌ها را در جریان آخرین تصمیمات خود درباره بحران این کشور قرار داده است.

این پایگاه خبری ضمن تاکید بر غیرعلنی بودن این گفت‌وگوها، گزارش داد: «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان در جلسه دیروز خود با رئیس و اعضای شورای ریاستی، راه‌حل ریاض برای پایان بحران را برای آن‌ها تشریح کرد‌.

المیادین با اعلام این خبر که سفیر عربستان در یمن جزئیات مذاکرات ریاض-صنعاء و نتایج آن را به اطلاع این شورای رسانده، تصریح کرد: چشم‌انداز عربستان برای راه حل، شامل تمدید آتش‌بس موجود در یمن برای یک سال دیگر با توافق با دولت صنعاء است‌.

در ادامه این گزارش آمده است: چشم‌انداز عربستان برای راه‌حل، براساس تمدید آتش‌بس از سوی صنعاء در ازای پرداخت حقوق کارکنان کشور، یکسان سازی ارز و گشایش کامل بندر حدیده است. تمدید آتش‌بس با شرایط جدید هم در آینده با اعلام رسمی عربستان مبنی بر پایان جنگ و توقف مداخله این کشور در امور یمن امکان‌پذیر خواهد شد.

پایان دادن به بحران یمن نیز از مهم‌ترین پرونده‌های منطقه‌ای

پس از این توافق و درباره آینده سیاسی یمن نیز المیادین نوشت: پس از اعلام پایان رسمی جنگ، رایزنی‌های یمنی-یمنی تحت نظارت سازمان ملل و حمایت عربستان سعودی آغاز خواهد شد. هدف از مذاکرات اطراف یمنی هم دست‌یابی به توافق بر سر یک دوره انتقالی دو ساله از قدرت است.

منابع آگاه المیادین در پایان این گزارش خاطرنشان کردند: چشم انداز عربستان براساس یافتن راه‌حلی مطابق با تفاهماتش با دولت صنعاء همچنان مورد بحث و بررسی است، اما تصمیمش تقریبا نهایی شده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی روز گذشته در پکن ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند؛ پایان دادن به بحران یمن نیز از مهم‌ترین پرونده‌های منطقه‌ای است که ناظران تحولات امیدوارند بعد از توافق تهران-ریاض محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا