دسته‌بندی نشده

علت نوسانات بازار سرمایه

 با رشد خروج پول حقیقی و تداوم آن برای سومین روز متوالی، شاخص‌های بازار سهام نیز ریزش کرد.

معاملات امروز بورس تهران با ضعف خریداران همراه بود و فروشندگان توانستند دوباره شاخص‌های بورسی را با بازدهی منفی همراه کنند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند رفت و برگشت‌های بورس به دلیل بی‌‌اعتمادی سهامداران به روند بورس بوده و تا زمانی که حمایت درستی از بازار اتفاق نیفتد، نباید انتظار روند متعادل در بورس را داشت.

ابطال مصوبه دولت در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی

در زمینه نرخ خوراک نیز به نظر می رسد مصوبه دولت در زمینه این نرخ ابطال شده است.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: می‌توان گفت روند بازار در این روزها همسو با اخبار مثبت و منفی تغییر می‌کند. در چنین شرایطی دور از ذهن نیست که نگاه سهامداران و معامله گران کوتاه مدت باشد و به نوسان گیری روی بیاورند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز به صندوق توسعه ملی اجازه دادند تا یک درصد از منابع ورودی سالانه خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه‌گذاری کنند. این مسئله می‌تواند حمایت از بورس را به صورت واقعی اجرایی کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس با خبرهای نرخ خوراک گاز زمین‌خورده است و با خبرهایی همچون عرضه خودرو در بورس کالا، واگذاری سهام کامل خودروسازان به بخش خصوصی و این گونه خبرها مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

جعفری تصری کرد: در صورتی که بازار سرمایه به این شیوه ادامه دهد و با اخبار و اتفاقات سبزپوش و قرمزپوش شود، نباید امید زیادی به بازگشت بورس به روند متعادل داشت.

افت یکپارچه شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس تهران 13 هزار و 208 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 37 هزار و 863 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 64 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 6 هزار و 19 واحدی در رقم 713 هزار و 540 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 84 صدم درصد بوده است.

شاخص کل  فرابورس نیز با افت 217 واحدی به رقم 26 هزار و 432  واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش هزار و 412 واحد به سطح 129 هزار و 887 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز متوالی منفی شد و 597 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز دوشنبه رشد 19 درصدی داشته است.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، خودرو (ایران خودرو) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وگستر (گسترش سرمایه گذاری ایرانیان)، غمایه (خمیرمایه رضوی) و شکربن (کربن ایران) اختصاص داشت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 478 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 82 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 21 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 430 میلیارد تومان رسید.

ارزش صف های خرید و فروش بورس

در پایان معاملات امروز، 168 نماد با رشد قیمت و 617 سهم با کاهش قیمت روبرو شدند. یعنی حدود 78 درصد نماد ها سرخ پوش شدند.

در معاملات سه‌شنبه، 73 نماد صف خرید داشتند و 63 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 60 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 414 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 28 درصدی به 378 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۲.۷ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۷ میلیون تومان رسید.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/m8n2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا