اقتصاد بین الملل

عملیات نظامی در اوکراین منجر به دلارزدایی

 استیون ین، یک اقتصاددان بین المللی تاکید کرد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین نرخ خلاصی از دلار را در مقایسه با پانزده سال گذشته 10 برابر افزایش داده است.

بر اساس گزارش اکونومیست، ین که به عنوان رئیس تحقیقات در بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی و به عنوان اقتصاددان در بانک جهانی و کارشناس در صندوق بین المللی پول کار کرده است، در اظهاراتی گفت: اگر تغییر در ارزش دلار را در نظر بگیریم، طبق محاسبات ما، ارزش آن به عنوان سهم ذخایر ارز از سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ درصد از دست رفته است.

وی افزود: از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این کاهش ارزش دلار به میزان قابل توجهی سرعت یافته و ده برابر بیشتر از میزان مشاهده شده در پانزده سال گذشته بوده است.

مسدود کردن ذخایر دلاری مسکو

این کارشناس تاکید کرد که  رویداد تعیین کننده در این قضیه، تصمیم آمریکا برای مسدود کردن ذخایر دلاری مسکو بود که باعث ترس و نگرانی نه تنها در پکن، بلکه در تعدادی از کشورهای در حال توسعه دیگر شد.

ارزش ذخایر دلاری بانک های مرکزی

به گفته استیون ین، وجوه برداشت شده از دلار به سمت یورو، ین و یوان سرازیر شد، اما اکثر ناظران متوجه این تغییر نشدند، زیرا ارزش اسمی ذخایر دلاری بانک‌های مرکزی را بر اساس داده‌های منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول تخمین زدند.

وی ادامه داد: برای شهروندان عربستان سعودی، هند یا برزیل، ریسک سرمایه گذاری در یوان در حال حاضر بیشتر از سرمایه‌گذاری در دلار به نظر نمی‌رسد، در نهایت تنها یک کشور وجود دارد که ذخایر ارزی سایر کشورها را مسدود کرده است و آن هم ایالات متحده و نه چین است که  این موضوع، برخی را می‌ترساند.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                    https://fesadsetiz.ir/08n2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا