اخباربانکداری

فرصت دوباره به بدهکاران بانکی

به نقل از اکوایران، در فروردین ماه امسال سیستم بانکی با بیش از 1400 بدهکار بانکی قرارداد جدید بست و به آنها فرصت داد تا بتوانند تسهیلات خود را پرداخت کنند.

بر اساس قانون بودجه سال 1402، بانک مرکزی مکلف به انتشار اطلاعات مجموع تسهیلات پرداختی امهالی و غیرامهالی شده که در همین راستا بانک مرکزی گزارش اولیه خود را در این خصوص به تفکیک بانک‌ها و موسسات اعتباری منتشر کرده است.

آنطور که بانک مرکزی عنوان کرده، جدول اولیه گزارش اطلاعات از سامانه سمات برگرفته شده که رأسا توسط بانک‌ها و از طریق خطوط الکترونیکی به این سامانه ارسال می‌شود و مسئولیت آن بر عهده مرجع ارسال کننده است.

فرصت برای بازپرداخت تسهیلات

آمارها نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال 9 بانک بیش از 1400 فقره تسهیلات بانکی را امهال کردند؛ به بیان دیگر به بدهکاران برای بازپرداخت تسهیلات بدون لحاظ کردن جریمه تاخیر، فرصت داده شده است.

این فرصت تنها برای یک بار و به مدت 5 سال، امکان پذیر بوده و به یکی از دو صورت ادامه قرارداد فعلی بدهکار با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و یا به صورت انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد، صورت می‌‌گیرد.

در نخستین ماه امسال بانک‌های ملی، پست بانک، صنعت و معدن، توسعه تعاون، تجارت، رفاه، شهر، ایران زمین و خاورمیانه تعداد 1418 فقره تسهیلات به ارزش 1.6 همت را اهمال کردند.

تخصیص تسهیلات امهالی بانک ها

از نظر تعداد تسهیلات امهالی، پست بانک ایران و بانک تجارت هرکدام به ترتیب با 896 و 337 فقره تسهیلات در صدر قرار دارند.

به لحاظ ارزش تسهیلات امهالی نیز بانک‌های شهر و تجارت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بانک شهر از مجموع کل تسهیلات پرداختی خود در فروردین ماه امسال که معادل 4.6 همت بوده، قریب به 26 درصد آن را (معادل 1.2 همت) در فهرست تسهیلات امهالی به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش 29 بانک کشور در فروردین ماه امسال بیش از 181 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته کرده‌اند که از این میزان 1.6 هزار میلیارد تومان آن مربوط به تسهیلات امهالی بوده؛ لازم به ذکر است از مجموع این 29 بانک، اطلاعات مربوط به تسهیلات امهالی 20 بانک ثبت نشده است.

بخشودگی سود و کارمزد تسهیلات کشاورزی

پیش از این نیز بانک مرکزی در خصوص اجرای امهال تسهیلات بخش کشاوری، طی بخشنامه‌ای در فروردین ماه امسال اعلام کرد که بانک‌های عامل مکلفند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۲ همه بهره‌برداران بخش کشاورزی (فعالان بخش کشاورزی در حوزه‌های زراعت، باغبانی و گلخانه‌ها، دام و طیور، آبزیان، عشایر، واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و ماشینی‌کردن (مکانیزاسیون)) خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه به‌ویژه خشکسالی و سیل، اقدام و اصل تسهیلات تا سقف 3 هزار میلیارد تومان را به مدت سه سال امهال کنند.

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/dfdr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا