اخبار

قانون نظام مهندسی ساختمان نیاز به اصلاح ندارد/ انبوه سازان:‌ از مداخلات سازمان نظام مهندسی خسته شده ایم

فرشید پورحاجت با اشاره به این‌که معاونت مسکن و ساختمان هنوز آیین‌نامه نظام صنفی را در حوزه انبوه سازی تهیه نکرده است،‌ اظهار کرد: جامعه سازندگان و انبوه سازان مسکن به‌عنوان فعالان صنعت تخصصی ساخت و ساز، اشخاص حرفه‌ای این صنف هستند.

وی افزود: بنابراین باید ساختار مشخصی را داشته باشند تا در چارچوب آن فعالیت کرده و پاسخگوی عملکرد خود باشند.یکی از مطالبات جامعه مهندسی کشور تدوین آیین‌نامه نظام صنفی کارهای ساختمانی است، سازندگان مسکن از مداخلات سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان کشور در امور صنفی خسته شده‌‌اند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با تاکید بر این‌که مداخلات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در فعالیت‌های صنفی و این‌که خودشان بخواهند فعالیت صنفی داشته باشند، جایگاه قانونی نداشته و محلی برای آن در قانون دیده نشده است، اضافه کرد: این‌ها تخلفاتی است که از وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم به آن ورود پیدا کنند.

پورحاجت با اشاره به برگزاری جلسه هفته گذشته با اعضای کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: در این جلسه اعلام کردیم که قانون مصوب سال 74 نظام مهندسی ساختمان یک قانون کاملا مترقی بوده، چارچوب داشته و احتیاجی به اصلاح آن نیست. وزارت راه و شهرسازی باید آیین‌نامه اجرایی قانون را یا به‌روزرسانی کند یا آیین‌نامه‌هایی را که ترک فعل شده، بنویسد.

وی با یادآوری این‌که 27 سال است که آیین‌نامه قانون نظام مهندسی ساختمان تدوین نشده، تصریح کرد: چنانچه این آیین‌نامه نوشته شود دیگر نیازی به اصلاح قانون نیست و ضرورتی ندارد وقت نمایندگان مجلس برای این کار گرفته شود. در خصوص موضوعی هم که الان در دستور کار کمیسیون عمران مجلس است به‌عنوان کسی که سال‌هاست خاک صنعت را خورده و ساختار اقتصاد مسکن را می‌شناسم، می‌گویم شک نداشته باشید نظام مهندسی ساختمان کشور را به بیراهه خواهد برد که این را به نمایندگان گفته‌ایم.

وی با بیان این‌که اگر قرار است اصلاحی در قانون صورت گیرد قطعاًً باید با حضور تمام ذی‌نفعان صنعت ساخت و ساز صورت گیرد،‌ اظهار کرد: کسانیکه از قانون تبعیت می‌کنند مانند انبوه‌سازان، مهندسان مشاور، پیمانکاران، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، سازمان‌های نظام کاردانی و… .

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور  بیان کرد: آسیب‌شناسی وضعیت نظام مهندسی ساختمان کشور نشان می‌دهد ضعف در آیین‌نامه‌هاست نه در قانون. دولت‌ها تاکنون حاضر نشده‌اند آیین‌نامه نظام صنفی را تدوین و ابلاغ کنند. دلیل این را نمی‌دانیم و باید وزارت راه و شهرسازی در این‌ رابطه دلایل را اعلام کند.

پورحاجت در ادامه با اشاره به تغییر و تحول مدیریتی در دفتر توسعه مهندسی ساختمان، اظهار کرد:‌ به‌نظر می‌رسد با توجه به سوابق فردی که قرار است مدیرکل دفتر مذکور شود، می‌توان پیش بینی کرد، بعد از مدت‌ها درجا زدن، دفتر توسعه مهندسی ساختمان به وظایف اصلی خود عمل کرده و موجبات توسعه واقعی این بخش را فراهم کند.


 

لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/pe3j

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا