آماراخبار

تحمیل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی به بودجه ۱۴۰۳ توسط نمایندگان مجلس

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه مجازی خود نوشت: «در گفتگوی ویژه خبری به اصلاحات ساختاری بودجه در لایحه ۱۴۰۳ از جمله بهبود تراز عملیاتی، اجتناب از کسری بودجه پنهان، کاهش وابستگی بودجه به نفت و اتکاء بیشتر به درآمدهای پایدار شامل مالیات، حقوق گمرکی، سود سهام دولت، حقوق دولتی در معادن و ارتباطات پرداختم.»

وی در این بخش خبری با اعلام کاهش وابستگی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به درآمد نفتی، گفت: تلاش کردیم از کسری بودجه پنهان اجتناب کنیم و موانع رشد و پیشرفت اقتصادی برطرف شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: به تدریج بودجه جاری دولت بر اساس درآمدهای پایدار داخلی از جمله درآمدهای مالیاتی، حقوق مالکانه دولت در معادن، حقوق مالکانه دولت در ارتباطات و سایر منابع از جمله سود سهام دولت تامین می‌شود.

داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با عنوان انضباط مالی و اصلاح ساختار بودجه، با تبریک دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: دولت در تدوین لایحه بودجه۱۴۰۳ تلاش کرد یک گام به سمت عملیاتی شدن اصلاح ساختار بودجه ،همان طور که مقام معظم رهبری تکلیف کرده بودند، حرکت کند.

درآمدهای نفتی متعلق به نسل‌های آینده است

منظور با تاکید بر اینکه اتکا بودجه به منابع پایدار و جدا شدن تدریجی از درآمدهای نفتی، مهم‌ترین بخش اصلاح ساختار بودجه است، افزود: معتقدیم که درآمدهای نفتی متعلق به نسل‌های آینده است و باید این درآمدها به سمت صندوق توسعه ملی هدایت شود.

کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: میزان اتکای دولت به درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۳ کاهش محسوس داده شد، به طوری که تراز عملیاتی بودجه از منفی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سالجاری به حدود منفی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد، یعنی توانستیم تراز عملیاتی بودجه را تقریباً یک‌سوم کاهش دهیم.

منظور ادامه داد: تراز عملیاتی تفاوت درآمدهای دولت با هزینه‌های جاری دولت است و هر میزان این فاصله بیشتر باشد، مجبور هستیم به سمت استفاده از دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی برویم و از آن محل بودجه دولت را تامین کنیم.

 تلاش دولت به عدم وابستگی بودجه به درآمدهایی نفتی 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: براساس سیاستگذاری‌ها وبرنامه‌ریزی انجام شده این اطمینان داده می‌شود که به تدریج بودجه جاری دولت بر اساس درآمدهای پایدار داخلی از جمله درآمدهای مالیاتی، حقوق مالکانه دولت در معادن، حقوق مالکانه دولت در ارتباطات و سایر منابع از جمله سود سهام دولت تامین شود.

 اجتناب از کسری بودجه پنهان

وی گفت: موضوع دیگری که در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گرفته،آنست که در تنظیم لایحه بودجه تلاش شده است؛ بهبود در تراز عملیاتی ایجاد شود، سهم درآمدهای پایدار دولت افزایش یابد، از کسری بودجه پنهان اجتناب شود و برآوردها از منابع بسیار با دقت انجام شود.

رئیس سازمان برنامه بودجه تاکید کرد: در تصویب بودجه نباید دچار بیش برآوردی شویم، زیرا وقتی منابع تحقق پیدا نمی‌کند، در سال آینده به کسری تبدیل می‌شود و برای جلوگیری از آن درآمدها را واقعی و شفاف دیدیم. به عنوان مثال درآمدهای نفتی نسبت به بودجه سالجاری نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش نیز یافته است.

تحمیل بار مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مجلس به بودجه ۱۴۰۳

منظور ادامه داد: دولت در بودجه ۱۴۰۳، درآمدها را واقعی و شفاف دیده و سهم درآمدهای نفتی را در سال آینده نسبت به بودجه امسال کاهش دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۳، هزینه‌های دولت را افزایش دادند که تحقق آنها امکان‌پذیر ‌پذیر نیست. برآوردها نشان می‌دهد مجلس حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جدید تصویب کرده و منابع و درآمدهای جدیدی برایی آن شناسایی نکرده است. هزینه‌ها باید متناسب با درآمدها و منابع باشد، وگرنه در سال آینده دچار کسری بودجه خواهیم شد.

 افتتاح حساب ارزی برای دستگاه‌ها

رییس سازمان برنامه و بودجه از افتتاح حساب ارزی برای دستگاه‌ها در بانک مرکزی خبر داد و گفت: بودجه کشور ریالی است و حساب ارزی برای دستگاه ها تحت ضوابطی توسط بانک مرکزی ایجاد خواهد شد. این حساب برای دستگاه‌هایی که مراودات بین‌المللی و خرید ارزی دارند با همکاری بانک مرکزی ایجاد خواهد شد.

 افزایش ۴۰ درصدی تحقق منابع پایدار بودجه

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: تحقق درآمدهای مالیاتی براساس پیش‌بینی قانون بودجه امسال بیش از ۹۵ درصد بوده است، همچنین تحقق درآمد دولت در حقوق مالکانه معادن حدود ۶۰ درصد و در بخش درآمدهای گمرکی ۴۸ درصد است. میزان درصد تحقق منابع در بودجه در بخش‌های مختلف متفاوت است، ولی سرجمع تحقق درآمدهایی دولت در ۱۰ ماهه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به زودی مبلغ عیدی اعلام می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از پرداخت عیدی کارمندان دولت تا پایان هفته آینده خبر داد و گفت: مبلغ عیدی اعلام می‌شود.

نقش پررنگ نظارتی سازمان برنامه و بودجه بر طرح‌های عمرانی

معاون رییس جمهور گفت: معتقدیم اعضای دولت باید ارتباط نزدیک با حوزه اجرایی خود داشته باشند و این اتفاق کاملاً رخ می‌دهد. وزرا و اعضای هیات دولت در استان‌ها در رفت و آمد هستند و طرح‌ها و پروژه‌ها را نظارت و پیگیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: نقش نظارتی سازمان برنامه و بودجه هم بر طرح‌های عمرانی فعال‌تر شده است و در ۱۰ ماه گذشته به ۱۲ استان سفر کردیم و با بازدید از پروژه‌های مهم این استان‌ها علاوه بر افتتاح برخی‌ ازطرح‌ها، با تامین اعتبار زمینه برای تکمیل طرح های نیمه تمام فراهم شده است.

پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه از تلاش همه دستگاه‌ها برای تحقق رشد اقتصادی

منظور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نقش هماهنگ کننده دستگاه‌ها را برعهده دارد و تلاش می‌کنیم تعامل حداکثری را با دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم. تعامل حداکثری سازمان برنامه و بودجه در جهت تحقق رشد اقتصادی کشور است و باید موانع رشد و پیشرفت اقتصادی برطرف شود .

معاون رییس جمهور با بیان اینکه اقتصاد در مسیر رشد و شکوفایی حرکت می‌کند، افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی ایران در ۶ ماه امسال ۷.۱ است.رشد اقتصادی مثبت در دولت سیزدهم حاصل تلاش شبانه روز همه دستگاه‌ها است و سازمان برنامه و بودجه از تلاش همه دستگاه‌ها ها در راستای تحقق رشد اقتصادی هدفگذاری شده، پشتیبانی می‌کند.

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/2j6m

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا