اقتصاد بین الملل

متوقف نشدن طرح ارز واحد سازمان شانگهای

به گزارش  از خبرگزاری تاس روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی از هند اعلام کرد که امکان تبدیل واحد پولی سازمان همکاری شانگهای وجود دارد.

لاوروف این اظهارات را پس از نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بیان داشت که در ایالت گوا هند برگزار شد.

در آن درباره مسائل امنیت منطقه‌ای و همکاری میان کشورهای عضو بحث و تبادل نظر شد.

تسویه حساب بین کشورهای عضو شانگهای

وزیر امور خارجه روسیه گفت: نمی توان کار برای افزایش استفاده از پول ملی در تسویه حساب‌های بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را متوقف کرد و برای اجرای این امر تجربیات شکل گرفته در بانک آسیایی بازسازی و توسعه و بانک توسعه جدید بریکس را می‌توان اعمال کرد.

وی افزود: ادارات ذیربط، وزارتخانه‌های دارایی و بانک‌های مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حال بررسی موضوع تکیه بر پول ملی در تسویه حساب‌ها هستند.

سازمان شانگهای یک سازمان سیاسی، اقتصادی و امنیتی

این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای توسط رهبران شش کشور آسیایی روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

اهداف این سازمان حول محور تقویت سیاست‌های اعتماد متقابل و حسن همجواری میان کشورهای عضو، مبارزه با تروریسم، تقویت امنیت، مبارزه با جرم و جنایت و قاچاق مواد مخدر،  همکاری در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی و همچنین حمل و نقل، آموزش، انرژی، گردشگری و حفاظت از محیط زیست و تامین صلح، امنیت و ثبات در منطقه است.

ایران پیش‌تر به سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد تعریف پول واحد برای انجام مبادلات تجاری در میان بلوک اوراسیا را که شامل چین، هند و روسیه است، ارائه داد، تا با افزایش قوای سیستم مالی جهانی تحت سلطه دلار آمریکا مقابله کند.

 

 

لینک کوتاه:              https://fesadsetiz.ir/wy0q

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا