اخبار

مرکز مبادله ایران دست واسطه‌ها را کوتاه کرد/ گام بعد؛ اتصال به بازارهای جهانی

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه بامفاسد اقتصادی ؛ محمدرضا اکبری جور؛ کارشناس بازار پول و ارز گفت: برخی از کالا‌ها به عنوان کالا‌های جهانی شناخته می‌شوند که شامل فولاد، قیر، بنزین و … است. در کشورمان شرکت‌هایی که این کالا‌ها را تولید و صادر می‌کنند، به عنوان شرکت‌های دارای درآمد ارزی شناخته می‌شوند. در سال‌های گذشته این شرکت‌ها ارز‌هایی را که بدست می‌آوردند، در بازار‌های غیر رسمی معامله می‌کردند و این نوع معاملات مشکلات بسیاری را به همراه داشت؛ در این شرایط بود که بانک مرکزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران را ایجاد کرد تا این مرکز مانند یک بازار عمل کند.

این تحلیلگر بازار‌های مالی ابراز داشت: با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا شرکت‌هایی که محصولات خود را صادر می‌کنند، ارز صادراتی خود را در این مرکز عرضه می‌کنند. در عین حال صنایعی که برای تولید به ارز نیاز دارند، نیاز‌های ارزی خود را در این مرکز دریافت می‌کنند، در نتیجه فرایندی سیستماتیک به شکل بازار امروزی تشکیل شده است.

اکبری جور تصریح کرد: مرکز مبادله ارز و طلا مانند سایر بازار‌ها عمل می‌کند، یعنی تابع شرایط بازار است و در آن عرضه کننده و تقاضا کننده فعال هستند و  قیمت تعادلی را مشخص می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته ارز مورد نیاز برای بخش‌هایی مانند دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به اهمیت و شرایط خاصی که دارند، در این مرکز معامله نمی‌شود.

این کارشناس بازار پول و ارز اظهار داشت: در حال حاضر گام اول که ایجاد یک بازار رسمی برای مبادلات اقتصادی است فراهم شده و گام دوم این است که مرکز مبادله ارز و طلا در مبادلات بین المللی ورود کند تا به اقتصاد جهانی وصل شود.

اکبری جور در پایان تاکید کرد: این مرکز مزایایی زیادی دارد که شامل کوتاه کردن دست واسطه ها، جلوگیری از ایجاد صف، جلوگیری از ایجاد بازار غیر رسمی و … است و امیدوار هستیم گام‌های توسعه مرکز مبادله ارز و طلا هم برداشته شود.

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/9wqc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا