اخبار

مفاسد حراج سکه در دولت گذشته چه بود و با حراج شمش چه تفاوتی دارد؟

اینکه مسئولان دولت قبل، حراج سکه از محل ذخایر کشور در دولت روحانی و با آن روش مفسده‌انگیز را با روش فعلی حراج شمش طلای متعلق به بخش خصوصی مقایسه کرده‌اند قطعاً یا ناشی از جهل مطلق گوینده است یا خباثت رسانه‌ای.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی ؛ مشاور حسن روحانی و چهره آشنای امنیتی دولت سابق در یک توییت حیرت‌انگیز که ناشی از عدم تسلط به مسائل اقتصادی است این سوال را مطرح کرده که: چرا حراج سکه در دولت روحانی خیانت بوده و حراج شمش طلا در این دولت خدمت؟

فارغ از اینکه اطرافیان آگاه وی حتماً باید به ایشان مشاوره می‌دادند تا دچار این خبط حیرت‌انگیز نشود ذکر چند نکته برای ایشان ضروری است:

اولاً در دولت سابق در یک اقدام بسیار غیرمعمول و غلط برای کنترل بازار سکه حدود ۶۰ تن ذخایر ارزشمند طلای کشور تبدیل به سکه و در بازار عرضه شد که اتفاقاً هیچ تأثیری در کنترل بازار نداشت و برعکس در شرایط حساس تحریمی کشور ذخایر ارزشمندی عملاً از بین رفت.

اما آنچه الآن در حال اجرا است اجازه به بخشی از صادرکنندگان کشور برای رفع تعهد ارزی با طلاست.

در این روش صادرکننده بخش خصوصی به جای رفع تعهد با ارز، اقدام به رفع تعهد با طلا می‌کند و طلایی که به کشور وارد کرده را در بازار رسمی (مرکز مبادله ارز و طلا) و با نرخ منبعث از عرضه و تقاضا به فروش می‌رساند. در ۱۵ حراج سال گذشته جمعاً هزار و ۸۳۹ کیلوگرم شمش طلا عرضه شد و به فروش رفت که رقم ریالی آن بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

در واقع این ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابعی متعلق به صادرکنندگان بود که خوشبختانه با تمهیدات لازم این منابع در اختیار صادرکنندگان قرار گرفت. همین مسئله سبب شد استقبال خوبی از حراج شمش در مرکز مبادله صورت گیرد و هم اکنون درخواست‌های زیادی برای عرضه شمش طلا وجود دارد. علاوه بر این حراج شمش کمک دیگری که کرد سبب شد طلای قابل توجهی در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی شمش در کشور قرار گیرد. یعنی این هزار و ۸۳۹ کیلوگرم شمش در اختیار گروهی قرار گرفت که از شمش به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند.

اینکه حراج سکه از محل ذخایر کشور در دولت روحانی و با آن روش مفسده‌انگیز را با این روش حراج شمش طلای متعلق به بخش خصوصی مقایسه کرده‌اند قطعاً یا ناشی از جهل مطلق گوینده است یا خباثت رسانه‌ای که البته هر دو درباره این چهره آشنای امنیتی متصور است.

 

منبع:ایرنا

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/reoh

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا