مالیات

مقابله با فرار مالیاتی مشاغل خاص‌‌

جبار کوچکی‌نژاد‌  با تأکید بر ضرورت اجرای قاطع قانون سامانه مودیان مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص و پردرآمد، اظهار داشت: قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی قانونی جامع و راهبردی است و اصلاحات بسیار خوبی بر آن انجام شده است.

کوچکی‌نژاد اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه و رسالت قانون‌گذاری خود که وضع قانون جامع است را انجام داده است و از این به بعد باید از مجری که سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود انتظار اجرا داشت، انتظار ما این است که سازمان امور مالیاتی از فرار مالیاتی برخی از مشاغل خاص و پر درآمد جلوگیری کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از مشاغل خاص مانند پزشکان، رستوران‌دارها و غیره در چارچوب قانونی، مراودات مالی خود را انجام نمی‌دهند، زیرا با اخذ پول نقد از مشتری، دستگاه‌های پز، که نظارت بر مراودات مالی افراد از آن طریق صورت می‌گیرد را برای سازمان امور مالیاتی بی فایده می‌کند.

کمک کردن دستگاه های اجرایی کشور به مالیات

وی افزود: معتقدم دستگاه‌های مختلف اعم از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و غیره باید به سازمان امور مالیاتی کشور کمک کنند تا این نهاد بتواند قاطعانه‌تر در اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی عمل کند، زیرا سازمان امور مالیاتی کشور به تنهایی توان شناسایی متخلفان و کسانی که فرار مالیاتی دارند، را ندارد.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی سال گذشته 470 هزار میلیارد تومان مالیات از مودیان اخذ کرده است، ‌تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال حدود 700 هزار میلیارد تومان باشد.

وی افزود: در خصوص جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشاغل خاص و پردرآمد، اصلاحاتی در رویه کاری سازمان امور مالیاتی در حال انجام است تا فرار مالیاتی این افراد به حداقل ممکن برسد، البته مجلس شورای اسلامی هم وظیفه دارد دستگاه‌های مختلف را نسبت به این موضوع حساس کند تا سازمان مذکور هم بتواند در ایفای وظیفه قانونی خود بهتر عمل کند.

اجرای شدن فرآیند اصلاح نظام مالیاتی کشور

وی افزود: فرآیند اصلاح نظام مالیاتی کشور و هوشمند شدن سازوکارها به خوبی در حال انجام است، سازوکار جدید هوشمندسازی نظام مالیاتی با اتکا بر داده‌های خروجی سامانه مودیان و حساب‌های مودیان و دستگاه پوز مؤدی، تصویر خوبی از میزان درآمد و هزینه هر کسب‌وکار فراهم کرده است.

این موضوع امکان اخذ مالیات هوشمند و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص را فراهم آورده است، اما نباید دست از تلاش برداشت تا بتوانیم به عدالت در اخذ مالیات برسیم، زیرا ما به شدت به منابع مالی پایدار برای تأمین مخارج جاری کشور اعم از پرداخت حقوق‌ها نیاز داریم که مالیات بهترین روش است.

بنابراین گزارش در حال حاضر حدود 90 درصد از صاحبان اصناف و مشاغل مالیات کمتر از 10 میلیون تومان برای یک سال می‌پردازند، در حالی‌که یک کارمند معمولی اگر ماهانه 10 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، مالیات سالانه او بین 5 تا 6 میلیون تومان در سال است؛ سال قبل مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران حدود 12 درصد کل درآمدهای مالیاتی بود، در حالی‌که صاحبان مشاغل و اصناف با وجود اینکه سهم آنها از تولید ناخالص داخلی 20 تا 30 درصد است، اما سهم آنها از درآمد مالیاتی فقط 5 درصد بوده است.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/5hrr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا