اخبار

موفقیت بانک مرکزی در مهار نقدینگی و هماهنگی بین وزارتخانه‌ای

بانک مرکزی برای سال جاری، نرخ رشد نقدینگی را به طور متوسط ۲۳ درصد با امکان تغییر در یک بازه مثبت و منفی ۲ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده در پایان سال نیز در کانال ۲۰ درصد تعیین هدف‌گذاری کرده است. موفقیت در مهار و ‎کنترل تورم در سطوح پایین و پایدار از مهترین الزامات موضوع هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولیدی و مولد است.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی ؛  سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در ارتباط با موفقیت‌های بانک مرکزی گفت: سه عامل نرخ رشد نقدینگی، تراز تجاری و نرخ رشد اقتصادی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر نرخ ارز است که آمارها حاکی از وضعیت مناسب این عوامل بنیادی طی سال گذشته است. علاوه بر کاهش نرخ رشد ‎نقدینگی از کانال ۴۲ در مهرماه ۱۴۰۰ به کانال ۲۴ درصد در پایان اسفند ۱۴۰۲، رشد متغیر مهم ‎پایه پولی نیز از ۴۵ درصد ابتدای سال ۱۴۰۲ با ۱۵.۴ درصد کاهش به ۲۹.۶ درصد در بهمن ماه این سال رسید.

جواد اوجی وزیر نفت نیز در ارتباط با همکاری این وزارت نفت با بانک مرکزی گفت: به دلیل منابع ارزی مناسب، با همکاری بانک مرکزی تامین مالی ارزی طرح های وزارت نفت در دستور کار قرار می‌گیرد و محدودیتی در ارز نداریم.

علاوه برآن مدیر عامل شرکت ملی مس نیز گفت: تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش صادرات این محصول به ۴ میلیارد دلار در سال؛ این حمایت در قالب ۶ بسته ارزی متنوع با مجموع ارزش ۵.۶ میلیارد یورو در بازه زمانی ۴ سال انجام می‌شود.

 

منبع:ایرنا

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/lhzk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا