اخبار

ناترازی بنزین ؛ نتیجه وضعیت نابسامان صنعت خودرو

مرتضی بهروزی‌فر به بیان توضیحاتی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور پرداخت و گفت: صنعت خودرو سازی نابسامان ما در بروز ناترازی بنزین تاثیر گذار است.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی ؛ مرتضی بهروزی‌فر عضو موسسه مطالعات انرژی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: ناترازی بنزین به یکباره در کشور به وجود نیامده است که بتوان در مدت زمان کوتاهی هم آن را برطرف کرد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: تنها راهکار کوتاه مدت فعلی برای رفع ناترازی بنزین، واردات آن است که در چند ماه گذشته تحت عنوان تهاتر بنزین، در حال انجام است.

 

وی در ادامه بیان کرد: سیاست‌های غلطی که در بحث خصوصی‌سازی و واگذاری پالایشگاه‌ها انجام شد باعث شد که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت و وزارت نفت حق ورود به بحث پالایشگاه‌سازی را نداشته باشند. در صورتی که فقط در شرایط خاص این امکان برای دولت وجود داشت که بتواند پالایشگاه بسازد.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های خصوصی که پالایشگاه‌ها را تصاحب کردند عملا تمایل چندانی به بهینه کردن فرآیند تولید فرآورده‌های سوختی نداشتند.

 

عضو موسسه مطالعات انرژی بیان کرد: از سوی دیگر احداث یک پالایشگاه جدید ۴ تا ۵ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و شرکت‌های خصولتی اگر بخواهند این میزان هزینه کنند در جا‌های دیگری می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند که سود آوری بیشتری برای آن‌ها به نسبت صنعت پالایشی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت منابع لازم را در اختیار نداشت و بخش خصولتی هم توان و انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها ندارد.

به گفته این کارشناس انرژی، صنعت خودروسازی ما نابسامان است و یک سری تولیدات ضعیف تحت عنوان خودرو تولید می‌کنند و با قیمت بالا به مردم تحویل می‌دهند که مصرفش دو تا سه برابر بیشتر از استاندارد‌های بین المللی است، در این شرایط طبیعتا بر حجم مصرف ما اضافه می‌شود.

بهروزی‌فر بیان کرد: علاوه بر این حجم تولید بنزین ثابت بوده و از سوی دیگر حجم مصرف بنزین هم بالا رفته است، در این شرایط بروز ناترازی کاملا بدیهی بود.

 

عضو موسسه مطالعات انرژی ادامه داد: راهکار‌های میان مدت و بلند مدت برای رفع ناترازی بنزین باید بهبود شرایط پالایشی و توسعه تکنولوژی تولید بنزین باشد. همچنین حجم نفت کوره کاهش باید و گازوئیل و بنزین با کیفیت بیشتری تولید شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پالایشی هم دارای اهمیت است، افزود: صنعت خودروسازی باید از حالت گلخانه‌ای بیرون بیاید و امکان واردات خودرو‌های خارجی به کشور فراهم شود که با استاندارد‌های جهانی منطبق است و همچنین واردات خودرو‌های هیبریدی و برقی نیز انجام شود.

وی افزود: از سوی دیگر شرکت‌های معتبر خودروسازی خارجی باید وارد کشور شوند که مصرف سوخت پایینی دارند، نه اینکه شرکت‌هایی ورود کنند که تولیداتشان کیفیتی ندارد.

بهروزی‌فر افزود: متنوع کردن سبد سوخت هم اقدامی مهم و تاًثیر گذار برای رفع ناترازی بنزین است. سوخت سی ان جی هم اقدام خوبی برای رفع ناترازی بنزین بود، ولی چون زیر ساخت‌های آن به خوبی توسعه پیدا نکرد مردم را با مشکل مواجه کرد. در مجموع مصرف سوخت سی ان جی بسیار پایین‌تر از بنزین است، اما مشکل این بود که استفاده از گاز روی موتور‌های بنزینی شتاب خودرو را پایین می‌آورد.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل همین مسائل بود که در ۲۰ سال گذشته استقبال خیلی چندانی از این خودرو‌ها نشد. درباره خودرو‌های برقی هم درست است که مصرف پایینی دارند، ولی متاسفانه ناترازی انرژی را ما در تمام حوزه‌ها داریم و نباید تصور کنیم که با رفتن به سمت برق و گاز مشکل ما به طور کامل برطرف می‌شود.

این کارشناس انرژی افزود: ما باید اقدام به توسعه نیروگاه‌ها هم بکنیم و از سوی دیگر واردات خودروی برقی هم نیاز به زیر ساخت دارد و باید اقدام به ایجاد این زیر ساخت‌ها و فراهم کردم مراکز شارژ این خودرو‌ها هم کرد.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/gwuv

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا