اقتصاد بین الملل

ناکارآمدی نظام پولی بین المللی دلار

به نقل از راشاتودی، پائولو باتیستا، نماینده سابق برزیل در صندوق بین‌المللی پول، طی مصاحبه‌ای گفت که نظام مالی بین‌المللی مبتنی بر دلار، روز به روز ناکارآمدتر می‌شود و همین مسئله کشورهای عضو گروه بریکس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت ایجاد یک ارز واحد جدید و اختصاصی سوق داده است.

وی گفت: اگرچه دلار همچنان یک ارز بین‌المللی قانونی مهم باقی خواهد ماند اما دیگر نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

این مقام برزیلی تأکید کرد که موسسات مالی تحت سیطره آمریکا، نیازهای کشورهای در حال توسعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برآورده نمی‌کند و همین مسئله باعث شده تا شاهد نارضایتی فزاینده در میان این کشورها نسبت به عملکرد و موجودیت موسسات بین‌المللی دلارمحور نظیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باشیم.

عملکرد و موجودیت موسسات بین‌المللی دلارمحور

باتیستا با اشاره به بانک گروه بریکس گفت: ما در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باقی خواهیم ماند، اما تصمیم گرفته‌ایم راه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسیر توسعه برویم، چراکه جهان در حال چند قطبی شدن است و این موسسات تحت سیطره آمریکا به این مسئله توجهی ندارند.

وی تأکید کرد: بانک توسعه بریکس توسط کشورهای در حال توسعه و برای آنها و بدون حضور کشورهای توسعه‌یافته ایجاد شده و از بانک جهانی رویکرد جامع‌تری دارد.

 

 

 

لینک کوتاه:                  https://fesadsetiz.ir/m97y

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا