اخبار

واکاوی استرا تژی‌ سهامداران در بازار سرمایه

بازار سرمایه امروزه هم روندی صعودی داشته و بازدهی مثبت برای سهامداران خود به همراه داشت. فاصله گرفتن شاخص کل بورس از مقاومت شکسته شده می‌تواند روند رشد بازار سهام را تا حدود زیادی تقویت کند.

نکته قابل توجه در معاملات امروز بازار سرمایه، رکوردشکنی مجدد ارزش معاملات خرد بازار سهام بوده است. در سال گذشته در اکثر روزها ارزش معاملات زیر 5 هزار میلیارد تومان بود، اما در سال جاری ارزش این معاملات به بالای 15 هزار میلیارد رسیده و برای چندین مرتبه است که ارزش معاملات خرد به رقم جدیدی می‌رسد.

در دو سال و نیم گذشته یکی از مشکلات بورس، عدم وجود پول در بازار و به تبع آن رکود موجود در بازار سهام بوده است، اما این روزها ورود پول حقیقی سبب شده است تا رونق به بازار سرمایه بازگردد.

به نظر می‌رسد نیروهای درونی بازار میل به صعود دارند و بازار در کانال 2 میلیون و 500 هزار واحد به نقطه‌ای رسیده که چشم به گزارش‌های مالی شرکت‌ها دارد، بنابراین در افق میان مدت و در هفته‌های پیش رو کدال و عملکرد شرکت‌ها برای بورسی‌ها اهمیت بیشتری خواهد داشت.

3 استراتژی سهامداران در بازار سهام

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس گفت: یکی از محرک‌های اصلی رشد قیمت‌ها در بازار سهام افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران حقیقی بوده است. این نگرانی وجود دارد که شاخص به سطوح بالاتر صعود نکند و به پایین تر از مرز 2.5 میلیون واحدی بازگردد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی سهامداران باید به وضعیت بنیادی شرکت‌ها توجه کنند و گزارش‌های مالی آن‌ها را بررسی کنند و مطابق با عملکرد و وضعیت شرکت‌ها به خرید یا فروش سهام اقدام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد در دو ماه گذشته سهامداران بیشتر به تحلیل بنیادی شرکت‌ها توجه کرده‌اند تا تحلیل تکنیکال، اما همه معامله گران از این رویکرد پیروی نمی‌کنند.

مومنی تصریح کرد: مانند سال 99، سیگنال فروشان و کانال‌های تلگرامی فعال شده‌اند و رویکرد برخی از معامله‌گران توجه به سیگنال‌ها و اخبار سیاسی و اقتصادی بیرون از بازار است و به اصطلاح با شایعه می‌خرند و با خبر می‌فروشند.

وی افزود: البته در این میان استراتژی سومی نیز در بازار دیده می‌شود. برخی از معامله‌گران پس از هر روند کوتاه مدت صعودی به ذخیره سود اقدام می‌کنند و بخشی از سبد سهام را می‌فروشند. این استراتژی عمدتاً با تعدیلات قیمتی سهام همزمان و همسو است.

بازدهی دو برابری شاخص کل هم‌ وزن نسبت به شاخص کل

در پایان معاملات امروز، شاخص بورس 20 هزار و 562 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 535 هزار و 236 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 82 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 14 هزار و 522 واحدی در رقم 870 هزار و 409 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 1.70 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس  نیز با رشد 89 واحدی به رقم 32 هزار و 55 واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش 2 هزار و 2 واحد به سطح 158 هزار و 83 واحد رسید.

تداوم ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای شانزدهمین روز کاری متوالی مثبت شد و 2 هزار و 236 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد ثبهساز (شرکت بهساز کاشانه تهران)، خودرو (ایران خودرو) و وبملت (بانک ملت) بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج  پول حقیقی به نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، وکغدیر (بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر) و گلدیرا (صنایع گلدیران) اختصاص داشت.

افزایش ارزش معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 40 هزار و 903 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 12 هزار و 361 میلیارد تومان بود که 30 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 25 هزار و 300 میلیارد تومان رسید. امروز 61 درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود.

رشد 7 درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، 488 نماد با رشد قیمت و 266 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز شنبه، 218 نماد صف خرید داشتند و 40 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 7 درصدی نسبت به روز قبل به 2 هزار و 887 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 155 درصدی به 212 میلیارد تومان رسید.

 

 

لینک کوتاه:              https://fesadsetiz.ir/l2bc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا